برندکده

معرفی برندهای پوشاک | نمایندگی فروش | حراج فصلی | خرید لباس | خرید انلاین لباس

برندکده

معرفی برندهای پوشاک | نمایندگی فروش | حراج فصلی | خرید لباس | خرید انلاین لباس

معرفی رنگ‌های ترند پاییز 2020

معرفی رنگ‌های ترند پاییز 2020


تابستان امسال همچون برق و باد گذشت طوریکه شاید خیلی از ما آماده‌ی ورود به فصل پاییز نباشیم. رنگ‌هایی که در دنیای فشن برای پاییز 2020 ترند شده‌اند، رنگ‌هایی جذاب و شاد هستند، دقیقا همان چیزی که در دنیای بحران زده‌ی امروز به آنها نیاز داریم! 

در مقاله "آیا دنیای امروز همچنان به چرخه‌ی ترندها نیاز دارد؟" به این مساله پرداختیم که عوامل متعددی از جمله مسائل سیای و اقتصادی و از همه مهمتر وجود ویروس کرونا، سبب شده که مردم دیگر به ترندها علاقه ای نشان ندهند و بیشتر به اخلاقیات برندها توجه کنند؛ با این وجود شرکت پنتون  که هر سال رنگ‌های ترند هر فصل را مشخص می‌کند، با بررسی کالکشن‌های پاییز/ زمستان هفته‌های مد نیویورک و لندن، رنگ‌هایی که امسال قرار است بپوشیم را به ما معرفی کرده است! در میان این رنگ‌ها، تناژهای همیشگی پاییزی مثل کرم و طوسی دیده می‌شوند، اما در کنار آن‌ها، رنگ‌هایی که کمتر در پاییز بر تن  افراد می‌بینیم هم وجود دارند!

پاییز امسال نوبت رنگ‌های اصلی برای خودنمایی است! در کالکشن‌ برندها برای پاییز 2020، رنگ‌های آبی، زرد و قرمز به چشم می‌آیند و رنگ و رویی تازه به لباس‌های پاییزه بخشیده‌اند. در کنار رنگ‌های اصلی، نارنجی، صورتی و البته مثل همیشه، مشکی نیز به چشم میآید. در ادامه‌ی این مطلب به  بررسی رنگ‌های ترند پاییز 1399 می‌پردازیم.

رنگ های ترند پاییز 2020

نارنجی (Pantone’s Amberglow)

رنگ آجری و نارنجی تیره همیشه در لباس‌های پاییزی دیده شده، اما امسال نارنجی روشن و جیغ است که به ترند پاییز تبدیل شده است. اگر شخصیت خلاق و برونگرایی دارید، با پوشیدن لباسی نارنجی می توانید همه‌ی توجه‌ها را به سمت خود بکشید، اما اگر به نارنجی علاقه دارید ولی استفاده از آن برای شما راحت نیست، با یک اکسسوری نارنجی، علاقه‌ی خود به این رنگ را نشان دهید!

 رنگ های مناسب پاییز

زرد (Pantone’s Green Sheen)

رنگ زرد در ماه‌های گرم سال باعث درخشش شما می‌شود، اما استفاده از آن در پاییز، استایل شما را خاص و متفاوت تر نشان خواهد داد. برای انتخاب رنگ زرد در استایل‌ پاییزی‌تان،  به مشکل زیادی بر نمی‌خورید، چرا که تناژهای متفاوت زرد، همچون زرد لیمویی، زرد نئون و دیگر زردها در کالکشن‌های مختلف هفته‌های مد دیده می‌شود. اگر می‌خواهید از رنگ زرد در استایل رسمی و کاری استفاده کنید، به ترکیب آن با کرم و طوسی هم فکر کنید!

رنگ مناسب پاییز

 رنگ های ترند پاییز 99


آبی تیره (Pantone’s Classic Blue / Strong Blue)

رنگی که شرکت پنتون به عنوان رنگ سال معرفی کرد، آبی کلاسیک بود. پس مشاهده‌ی این رنگ در تمام فصل‌های این سال دور از انتظار و عجیب نیست!  یکی از راحت‌ترین رنگ‌ها برای استفاده در استایل پاییز، رنگ آبی است. در کالکشن‌‌های برندهای مطرح، آبی، هم با رنگ‌های خنثی و هم با رنگ‌های جیغ سِت شده بود، استایلی که شما هم به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید! اگر می‌خواهید دیگران با نگاه کردن به شما حس آرامش بگیرند، از رنگ آبی در لباس‌ها و اکسسوری‌های پاییزتان استفاده کنید!

 رنگ های ترند پاییز 99

قرمز آتشین (Pantone’s Samba)

از پوشیدن قرمز در فصل پاییز نترسید، چرا که یکی از رنگ‌هایی که در اکثر کالکشن‌های پاییز 2020  وجود داشت، قرمز بود. برندهایی همچون ژیوانشی در هفته مد پاریس 2020 و مایکل کورس به ما یادآوری کردند که برای دوری از افسردگی فصل پاییز، استفاده از رنگ قرمز پیشنهاد مناسبی است! اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که قرمز آتشین ترند پاییز 2020 شده است و رنگی است که  طراحان لباس و طراحان فشن برای پاییز امسال در نظر گرفته اند. استفاده از قرمز در کنار رنگ‌هایی همچون مشکی و طوسی، برای کسانی که دنبال استایلی ساده‌تر هستند، کاملا مناسب است.

 رنگ های ترند پاییز 99

زیتونی (Pantone’s Military Olive)

اگر به دنبال استفاده از رنگی جز مشکی و طوسی در استایل‌تان هستید، اما نمی‌خواهید خیلی در معرض دید قرار بگیرید، زیتونی رنگ مناسبی برای شماست. زیتونی رنگ جدیدی برای پاییز نیست و سال‌هاست که در فشن شوهای این فصل دیده می‌شود، اما به نظر می‌رسد این رنگ، هیچ گاه قدیمی نمی‌شود.

 رنگ های مناسب پاییز

طوسی (Pantone’s Mirage Gray)

رنگ طوسی برای استایل‌های رسمی و کاری بسیار مناسب هستند، اما امسال در کالکشن‌های برندها، طوسی بیشتر در کت‌های اوورسایز استفاده شده بود و از حالت خشک و رسمی، تا حدودی فاصله گرفته بود. یکی از استایل‌های محبوب پاییز، پوشیدن لایه‌های متفاوت روی هم است که استفاده از رنگ طوسی با تناژهای متفاوت می‌تواند برای این استایل مناسب باشد.

 ترند رنگ های پاییز 99

صورتی روشن (Pantone’s Rose Tan)

صورتی همیشه به عنوان رنگی رمانتیک در دنیای فشن حضور داشته است، اما در پاییز امسال، با هویتی قوی‌تر در لباس‌ها دیده می‌شود. صورتی روشن و پاستلی در کالکشن‌های الکساندر مک‌کوئین و فندی در هفته مد 2020 میلان دیده شد و بسیاری از برندها دامن، عینک و کت‌هایی با این رنگ را به نمایش گذاشتند.

رنگ های ترند پاییز 99

مشکی (Pantone’s Jet Black)

رنگ مشکی در هر فصلی، رنگی راحت برای ست کردن است، اما پاییز امسال مشکی در تعامل با رنگ‌های دیگر ترند نشده! امسال اگر می‌خواهید با ترندها پیش بروید، استایل سر تا پا مشکی را فراموش نکنید! در بسیاری از کالکشن‌های پاییز 2020 مدل‌ها با استایلی تمام مشکی به ران‌وی آمدند و نمایانگر قدرت و البته بحران‌های جهان امروز بودند. اگر پاییز امسال حال و هوای شادی بیش از اندازه ندارید و می‌خواهید نارضایتی خود از شرایط کنونی را نشان دهید، استایل کاملا مشکی را نتخاب کنید.

رنگ های مناسب پاییز


 رنگ های مناسب پاییز



آشنایی با بردیا زینعلی؛ فیلمساز محبوب فشن


فیلمبرداری در صنعت مد و فشن در چند سال اخیر،  از حالت خشک، کیفیت HD و نورپردازی فوق حرفه‌ای فاصله گرفته ودوربین‌های کوچک و تصاویر گرین‌دار، جای آن‌ها را گرفته‌اند. یکی از تصویربرداران پیشرو در این نوع فیلمبرداری، بردیا زینعلی ، هنرمند ایرانی تبار، بوده است.

بردیا زینعلی

بردیا زینعلی بزرگ شده‌ی کانادا و ساکن منهتن است. او از دوران کودکی به موسیقی و فعالیت در این زمینه بسیار علاقمند بوده است، اما در نهایت تصمیم گرفت به دنیای فیلمبرداری روی آورد. او  در دوران نوجوانی اطمینان داشت که در آینده، ستاره‌ی پاپ می‌شود به همین دلیل هم در برنامه‌های استعدایابی بسیاری شرکت کرد. با تمام این ها او  از فعالیت نکردن در صنعت موسیقی، ابراز خوشحالی کرده و حیطه‌ی کاری‌اش را در حال حاضر به شدت دوست دارد، گرچه اعتقادش بر این است که فعالیت حرفه‌ای در هر زمینه‌ای، خلاقیت فرد را از بین می‌برد به همین علت فیلمبرداری فشن را به عنوان منبع درآمد نمی‌بیند و سعی می‌کند از یکنواخت شدن آن جلوگیری کند.

 با اینکه بردیا در صنعت موسیقی به صورت حرفه‌ای فعالیت نمی‌کند، موسیقی همچنان در آثار او نقش پررنگی دارد. او تا چند سال گذشته، ویدیوهایی از آنا وینتور سردبیر مجله ووگ و و زندایا (Zendaya) برای مجله‌ی فشن ووگ تهیه می‌کرد، اما حال به عنوان هنرمند فریلنسر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. پاریس هیلتون، آریانا گرانده و پت مَک‌گرف، آرایشگر معروف، از اشخاص معروفی هستند که به کارهای بردیا زینعلی علاقه دارند.


نکته‌ای که در کارنامه‌ی  بردیا زینعلی همه به آن اشاره می‌کنند، اینستاگرام بامزه و متفاوت اوست، که لحنی شوخ نسبت به دنیای فشن دارد. آثار زینعلی از تصویرپردازی فرهنگ پاپ و فشن الهام می‌گیرند و مخاطب را مجذوب خود می‌کنند. فشن و فرهنگ پاپ از کودکی برای بردیا جذاب بوده است، کار کردن در ووگ فرصت همکاری با سلبریتی‌های بسیاری را به بردیا داد و نگاه طنز و کنایه‌آمیزش چندان وجهه‌ی او را خدشه دار نکرد و همچنان به ساخت ویدیوهای عجیب و غریب خود ادامه می‌دهد. او اولین فیلم‌های کوتاه خود را برای بریتنی اسپیرز ساخت.  با نگاهی به ویدیوهای جالب او از خواهران حدید و مدل‌ها در پشت صحنه‌ی عکاسی‌های ووگ، شاید فکر کنید که او به صورت حرفه‌ای آموزش دیده  اما در حقیقت بردیا کار خود را با نرم‌افزارهای ساده‌ای مثل Windows Movie Maker شروع کرده است!

  بردیا زینعلی در بسیاری از فشن فیلم ‌های خود از موسیقی‌هایی که مردم با آن‌ها خاطره دارند به شکلی جدید و ریمیکس شده استفاده می‌کند. این نوع برخورد بردیا با موسیقی‌های قدیمی بسیار موفق بوده است. بردیا در صنعت موسیقی نیز به عنوان کارگردان موزیک ویدیو فعالیت می‌کند و با ستارگانی همچون جاستین بیبر و دوآ لیپا همکاری کرده است.

بردیا زینعلی

بردیا زینعلی فعالیت خود را محدود به کارهای طنز و فشن نکرده است و آثار انتقادی و سیاسی نیز را در کارنامه‌ی خود دارد. زمانی که ترامپ فرمان ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا را اعلام کرد، بردیا از تظاهرات مردم علیه این فرمان، مستندی کوتاه ساخت. این مستند از خانواده‌ی مسلمان او نشأت می‌گیرد و احساساتش درگیر آن شده‌اند.

معروف‌ترین ویدیوی بردیا زینعلی، ویدیویی با نام “Beetlejuice” بود که فضایی سورئال و ترسناک داشت و برای مجله‌ی ووگ و پایان هفته‌ی مد نیویورک سال 2018 ساخته شده بود. در این ویدئو خانواده‌ی حدید را سر میز شامی عجیب، نشان می‌دهد. جی جی حدید، بلا حدید، انوار حدید و مادرشان، یولاندا حدید، که همگی مدل‌هایی مطرح هستند، با لباس‌هایی باشکوه از کالکشن‌های هفته‌ی مد نیویورک در این ویدیو حضور پیدا می‌کنند. Beetlejuice به سرعت در شبکه‌های اجتماعی، به خصوص اینستاگرام پخش و  به محبوبیت رسید و زینعلی به خاطر این ویدیو مورد تحسین قرار گرفت. اینکه موفقیت بردیا را به اینستاگرام ربط دهیم شاید کمی بی انصافی باشد، اما این پلتفرم تاثیر بسیاری در زندگی حرفه‌ای او داشته است. با اینکه اینستاگرام بردیا برای خیلی‌ها عجیب و غیرمعمول است، خودش اعتقاد دارد که شخصیت او از اینستاگرامش هم عجیب‌تر است و اتفاقا نسخه‌ی نرمال‌تری از خود را در صفحه‌اش به اشتراک می‌گذارد!

بردیا زینعلی

بردیا ،  فیلمبرداری و عکاسی از سه دوره‌ی مت گالا را نیز در کارنامه کاری خود ثبت کرده است. ویدیوهای مت گالای 2018 او که تم ترسناک و کیچ (Kitsch) داشت، از پربیننده‌ترین ویدیوهای مت گالا هستند. بردیا در دوره‌ی کاری کوتاه خود توانسته به موفقیت‌های بسیاری دست یابد و انتظار می‌رود همچنان همین مسیر را جلو رود و در دنیای فشن ماندگار باشد.

تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان


استفاده 90 درصدی مردم از اینستاگرام، این برنامه را به یک پلتفرم محبوب و  یکی از تاثیرگذارترین پلتفرم‌های عصر دیجیتال تبدیل کرده است.  افراد بسیاری از ورزشکاان گرفته تا سیاستمداران، با توجه به علاقه‌مندی‌ها و حرفه‌های متفاوت در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. از میان تمام افرادی که از این برنامه استفاده می کنند، می توان مدل ها را  از محبوب‌ترین اشخاص فعال در این شبکه‌ی اجتماعی دانست که بعد  از هنرمندان صنعت موسیقی، بیشترین دنبال‌کننده را به خود جذب کرده‌اند. مدل‌ها امروزه در دنیای فشن، نقش بسیار تاثیرگذاری دارند و جالب آنکه  بسیاری از برندها با مدلی که چهره‌ی تبلیغاتی  برندشان است، شناخته می‌شوند. اما مدل‌ها همیشه دارای این درجه از اهمیت و تاثیرگذاری نبوده‌اند و در طول سالیان، تلاش‌های بسیاری برای تثبیت جایگاه خود در دنیای مد کرده‌اند.

اگر به ابتدای قرن بیستم و شروع حرفه‌ی مدل شدن و مدلینگ نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که مدل‌ها در آن دوره تنها به عنوان مانکن‌های بی‌اراده و تنها نمایشگر زیبایی‌های لباس بوده اند. مدل‌ها در آن زمان بازتاب استانداردهای زیبایی و توقعات جامعه از زنان بودند و هیچ‌گاه با مدل مو و شکل بدن نامتعارفی دیده نمی‌شدند.

جایگاه مدل به همین شکل باقی ماند تا اینکه تحولات جنسیتی و فرهنگی در دهه 60 میلادی به صنعت مد و فشن راه یافت.  چهره‌ی مدل دهه‌ی 60 میلادی، به خوبی در توییگی، دیده می‌شود، دختری با بدنی بدون انحنا و فوق‌العاده لاغر که با موهای کوتاهش، از معیارهای "زن" بودن دوری می‌کرد. از آن پس مدل‌ها به جایگاه مهم‌تری در صنعت فشن دست یافتند و به الگوی بسیاری از جوانان تبدیل شدند.

تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

 با به محبوبیت رسیدن سبک گرانج در دهه 90 میلادی، مدل‌ها با ظاهری متفاوت نسبت به دهه‌های قبل به فعالیت پرداختند، ظاهری ضد فشن و در جهتی کاملا مخالف شکوه دهه‌ی 80. 

مدل‌هایی همچون کیت ماس، در آن دوره به منبع الهام بسیاری از جوانان تبدیل شدند که شاید چندان خوشایند جامعه نبود. تاثیرات کیت ماس و مدل‌های دهه‌ی 90، بر روی جوانان و افکار جامعه تا دو دهه بعد، باعث فشار بر مدل‌ها و دختران جوان شد تا وزن خود را به شدت پایین نگه دارند و در راستای حفظ سایز خود، به بیماری‌های روحی و جسمی مبتلا شوند.

شاید جالب باشد که بدانید تا همین چند سال پیش، مدل‌ها به خاطر تبلیغ زیبایی غیر واقعی و ناسالم برای جوانان، مورد انتقاد قرار می‌گرفتند، اما امروزه بسیاری از مدل‌های  فشن در حال تغییر این رویکرد هستند. به طوری که در چند سال اخیر شاهد ظهور مدل‌های پلاس سایز و حتی با حجاب بوده‌ایم که تصور آن در دنیای مد قرن بیستم غیرممکن است. این تغییرات، به بسیاری از برندهای فشن راه پیدا کرده‌ به گونه ای که آن‌ها سعی دارند تا با استفاده از این نوع مدل‌های جدید، نسل جوان را جذب خود کنند. در اکثر فشن‌شو های برندهای لاکچری، نه تنها خبری از حضور مدل‌های سایز بزرگ نیست، بلکه در برندهایی همچون سلین و ایو سن لورن، هنوز مدل‌هایی با وزن‌های بسیار پایین بر روی ران‌وی مشاهده می‌شوند. اگر هم در یک ران‌وی، مدل سایز بزرگی ببینیم، نسبت آن یک به شصت است.

مدل‌های دنیای فشن، چه خوب و چه بد، همواره برای نسل جوان تاثیرگذار بوده‌اند. در ادامه‌ی مطلب، به معرفی مدل‌های تاثیرگذار صنعت فشن در طول دوران می‌پردازیم.  مجله مد برندکده را دنبال کنید.

مدل‌های تاثیرگذار دنیای مد و فشن

توییگی 

توییگی اولین مدلی بود که در دهه 60 میلادی با ظاهری آندروژینی یا همان بی جنسیت ظاهر شد. او به قدری تاثیرگذار بود که مدت‌ها برنامه‌ی تلویزیونی خود با نام “Twiggy’s People” را اجرا می‌کرد و طرفداران بسیاری داشت.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

وروشکا 

این مدل آلمانی تبار، در دهه‌ی 60 میلادی به شهرت رسید و با برندهای مطرحی همکاری داشته است. وروشکا در سوق دادن مدلینگ به سمت هنر، نقش مهمی داشت و به واسطه‌ی همکاری با هنرمندانی همچون دالی و ایو سن لورن، تصاویری قدرتمند و ماندگار در تاریخ فشن و هنر خلق کرد.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

دوویما 

اوج شهرت دوویما در دهه‌ی 50 میلادی بود. او در آن سال‌ها بیشترین درآمد را در میان مدل‌ها داشت. دوویما با عکاسان مشهوری همچون ریچارد اودون یکی از عکاسان برتر فشن همکاری داشته و در تحولات عکاسی و مدلینگ فشن، نقش مهمی ایفا کرده است. عکس مشهور ریچارد که از دوویما با چند فیل گرفته شده است، یکی از مهم‌ترین و به یادماندنی‌ترین تصاویر تاریخ فشن به شمار می‌رود.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

ایمان 

ایمان در دهه‌ی 70 میلادی، معیارهای جدیدی از زیبایی را به دنیای مد معرفی کرد و به مدل محبوب ایو سن لورن و جیانی ورساچه تبدیل شد. رنگ پوست مسی و گردن بلند ایمان، از ویژگی‌های ظاهری بودند که سبب شهرت او شدند. 

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

سیندی کرافورد 

 سیندی کرافورد با ظاهر جذاب و دلربای خود، تصویر جلد مجله‌های مد دهه‌ی 80 را از آنِ خود کرد و مدل محبوب برندهای ورزشی شد. سیندی با انتشار ویدیوهایی برای آموزش حرکات ورزشی، طرفداران بسیاری پیدا کرد.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

هایدی کلوم 

از دهه‌ی 90  تا به الان، هایدی کلوم ثابت کرده که در هر حرفه‌ای می‌تواند به موفق باشد. هایدی که اولین فرشته‌ی ویکتوریا سیکرت آلمانی به حساب می آید، در طول دوره‌ی کاری‌اش، محصولات بسیاری را با همکاری برندهای آرایشی و فشن ارائه داده و در سال‌های 2008 و 2013 برای برنامه‌ی تلویزیونی “Project Runway” جوایز " امی" را هم دریافت کرده است. او در سال‌های اخیر به دلیل گریم و میکاپ های خاصش، به عنوان ملکه هالووین شناخته شده است که برخی از تصاویر آن را می توانید در مقاله‌ی "هالووین 2019" ببینید.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

ژیزل بانشن 

ژیزل بانشن بعنوان مدلی شناخته می شود که به سلطه‌ی استایل شیک هروئینی خاتمه داد و فرم بدنی سالم را تبلیغ کرد. ژیزل که از اولین مدل‌های برزیلی در صحنه‌ی مد نیویورک بود، ثابت کرد که یک مدل می‌تواند میان کار کردن در برندهای لاکچری و تبلیغاتی تعادل ایجاد کند. او مدت‌ها به طور همزمان برای ویکتوریا سیکرت و دیور  کار می‌کرد و  توانست در هر دو برند بسیار موفق باشد. ژیزل از سال 2004 تا به الان پردرآمدترین مدل تاریخ محسوب می‌شود.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

کیت ماس 

کیت ماس را شاید بتوان اولین مدلی دانست که شهرتش از دنیای مد عبور کرد و به یکی از آیکون‌های فشن در دهه‌ی 90 میلادی تبدیل شد. او به واسطه‌ی اهمیت ندادن به چهره‌ی عمومی‌اش و رسوایی‌های بسیاری که به خاطر مصرف مواد مخدر برپا کرد، به چهره‌ی جنبش گرانج تبدیل شد. کیت نمایانگر چهره‌ای بود که بسیاری از برندها سالیان سال دنبال آن بودند و میان مدل‌ها پیدا نمی‌کردند؛ چهره‌ای مرموز و مناسب برندهایی همچون الکساندر مک‌کوئین.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

جی جی حدید 

جی‌جی حدید از خانواده‌ای می‌آید که همگی در زمینه‌ی مدلینگ فعالیت می‌کنند، اما آن‌چه که سبب متفاوت شدن او از سایر مدل ها شده است، بدن پر انحنایش است که سال‌ها بود در دنیای فشن لاکچری دیده نمی‌شد. پیش از این، مدل‌هایی که بدنی استخوانی نداشتند تنها می‌توانستند در فشن‌شوهایی همچون ویکتوریا سیکرت شرکت کنند و جایی در برندهای سطح بالا نداشتند! اما جی جی حدید با حضور در فشن‌شوی برندهایی همچون شنل و ورساچه، به همه ثابت کرد که بدن زن در همه‌ی فرم‌ها زیباست! جی جی که گاهی در دسته‌ی مدل‌های اینستاگرامی قرار می‌گیرد، در مقابل انتقاد کاربران به بدنش سکوت نمی‌کند و بارها با آن‌ها برخورد کرده است!

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

کوکو روشا 

کوکو روشا  از 15 سالگی وارد عرصه مدلینگ شد و به سرعت توانست اسمش را بر سر زبان‌ها بیندازد و جایگاه خود را تثبیت کند. کوکو به عنوان "ملکه‌ی ژست گرفتن" شناخته می‌شود و سال‌ها، مدل محبوب ژان پل گوتیه بود. او در ابتدا در دنیای رقص دیده شد که شاید همین مساله دلیلی برای مهارت او در ژست گرفتن باشد.  درحال حاضر کوکو، آکادمی مدلینگ خود را دارد و با انتشار کتابی، نام خود را در زمینه‌ی ژست گرفتن، برای همیشه در دنیای فشن ثبت کرد.

تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

حلیمه آدن 

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد حلیمه آدن، دختری که در کمپ پناهجویان کنیا به دنیا آمده، به یکی از موفق‌ترین مدل‌های  فشن تبدیل شود! حلیمه با شرکت در مسابقه‌ی دختر شایسته‌ی آمریکا، توجه‌ همه را به خود جلب کرد و پس از مدتی به اولین مدل باحجابی تبدیل شد که با یک شرکت مطرح، قرارداد می‌بندد. حلیمه پس از آن بر روی جلد ووگ و مجله‌های دیگر مد ظاهر شد و اخیرا نیز به عنوان چهره‌ی تبلیغاتی کمپین تامی هیلفیگر معرفی شد.

تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان


اشلی گراهام

اشلی گراهام مطرح‌ترین و معروفترین  مدل پلاس سایزی است که توانسته به خوبی بدرخشد و الگوی بسیاری از دختران جوان شود.  او با برندهای معروف زیادی همکاری دارد.  اشلی بعد از به دنیا آوردن فرزندش، عکسی از خط و خطوط‌های ناشی از حاملگی بر روی بدنش را منتشر کرد و با این کار زنان را به پذیرفتن شکل طبیعی بدن خود تشویق کرد.

تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

آیا دنیای امروز همچنان به چرخه‌ی ترندها نیاز دارد؟

آیا دنیای امروز همچنان به چرخه‌ی ترندها نیاز دارد؟


 بالنسیاگا در هفته‌ی فشن پاییز/زمستان 2020، فشن‌ شو خود را در فضایی  پر از هیاهوی آتش و سیل برگزار کرد از طرفی  مارین سر و ریک اوونز نیز مجموعه هایی آخرالزمانی ارائه دادند.  معمولا هفته‌های مد با چنین مفاهیم و صحنه های سنگین و تاریکی برگزار نمی‌شوند، اما مشکلات سیاسی، تغییرات محیط زیست و از همه مهمتر حضور ویروس کرونا، حباب خیالی دنیای انسان‌ها را از بین برد و آن‌ها را با واقعیاتی دردناک مواجه کرد. با تمام این ها و با توجه به اینکه هفته های مد به زودی کالکشن ها و ترندهای پاییز را به بازار عرضه می کنند، سوالی ذهن طرفداران مد و فشن را درگیر کرده است که آیا ما همچنان به چرخه ی پرشتاب ترندها نیاز داریم یا خیر؟


ترندها و رابطه آن با مد پایدار

Balenciaga

تاثیرات صنعت پرشتاب فشن

اگر بخواهیم در مورد چرخه‌ی ترندهای فشن صحبت کنیم، باید قبل از آن  به تاثیرات کالکشن‌های متعدد برندها   بر رفتار خریداران  بپردازیم. 

 پیش از بحران کرونا، اغلب از  از برندها انتظار می‌رفت که در یک سال، چهار کالکشن اصلی ارائه دهند؛ بهار/تابستان، ریزورت، پیش از پاییز و پاییز/زمستان.( البته این کالکشضن ها  بدون در نظر گرفتن کالکشن های کپسول و همکاری‌های آن‌ها با طراحان دیگر است.)  این اتفاق باعث شده بود که مصرف‌کنندگان همواره در انتظار محصولات جدید برندها و  ترند بعدی باشند، طراحان لباس در فشن خلاقیت خود را از دست بدهند و فروشندگان به سرعت قیمت کالکشن‌ها را پایین آورند. از سوی دیگر برندهای فست فشن را داشتیم که ترندها و طراحی‎های دیده شده در هفته‌های مد را کپی کرده و به سرعت و با قیمتی بسیار پایین‌تر از برندهای اصلی و البته بدون توجه به شرایط کاری کارگران، به فروش می‌رساندند.

بحران کرونا با تمام مشکلات و معایبی که داشت، کمک کرد تا قفل مشکلات تقویم فشن شکسته شود و مشکلاتی که این صنعت پرشتاب در پی خود دارد را به همگان نشان دهد. ضررهای زیست محیطی و پایمال شدن حقوق انسانی در دنیای مد برای کسی ناآشنا نبود، اما بحران کرونا برندها را وادار کرد تا فکری به حال سیستم معیوب خود کنند.

ترندها و رابطه آن با مد پایدار

نسل جوان به ترندها اهمیت نمی‌دهند!

 فرانچسکا ماستون  معاون بخش فشن شرکت WGSN، در مصاحبه‌ای به این نکته اشاره کرد که حتی پیش از بحران کرونا هم، نسل جوان توجه ویژه‌ای به رفتار و اخلاقیات برندها داشتند. (شرکت WGSN  پیش بینی ترندها را بر عهده دارد و بسیاری از برندها، از آن برای ارائه‌ی کالکشن‌های خود استفاده می‌کنند.)  فرانچسکا معتقد است امروزه دیگر ترندها در خریداران اشتیاق ایجاد نمی‌کنند در عوض خریداران مشتاقند بدانند که برندهای مورد علاقه‌‌شان درآمد خود را صرف چه کاری می‌کنند و ارزش‌های آن‌ها چیست. ماستون در ادامه می‌گوید: "مردم می‌توانند گزینه‌های بسیاری را برای خرید انتخاب کنند و اگر برندی رفتار نادرستی داشته باشد، در اعتراض به آن تردید نمی‌کنند."

ماستون پیش بینی می‌کند که مردم پس از بحران کرونا، بیشتر نسبت به اخلاقیات برندها حساسیت به خرج خواهند داد و حقوق کارگران و تبعات محیط زیستی اهمیت بسیاری برایشان خواهد داشت. ماستون در این رابطه می‌گوید:" مردم به دنبال دریافت ارزش در ازای پول هستند، یعنی محصولی که دریافت می‌کنند باید با سبک زندگی‌شان همخوانی داشته باشد." در حقیقت خریداران، با هدف، خرید خواهند کرد و از برندهایی که مد پایدار و حفاظت از منابع طبیعی برایشان اولویت دارد، حمایت خواهند کرد؛ برندهایی همچون پاتاگونیا که همواره در تلاشند تا ضررهای خود به طبیعت را کمتر و عمر محصولات‌شان را بیشتر کنند.

ترندها و رابطه آن با مد پایدار


مصرف کنندگان به دنبال پایداری هستند!

با اینکه شاید برندها به زمان بیشتری برای تغییرات اساسی نیاز داشته باشند اما مصرف‌کنندگان همین حالا نیز دیگر از ترندها پیروی نمی‌کنند. در گزارشی که وبسایت Vestiare Collective به تازگی منتشر کرد، خرید مشتریان نشان‌دهنده‌ی رشد اهمیت آن‌ها نسبت به برندهای مد پایدار بوده است. از ژانویه تا الان، مصرف‌کنندگان مشتاق خرید محصولاتی هستند که زود قدیمی نمی‌شوند و عمر بالایی دارند، چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ ترند. برخی از این تغییرات از حس ناامنی اقتصادی ناشی از بحران کرونا سرچشمه می‌گیرند چرا که در ماه‌های گذشته، مردم در خرج کردن برای کالاهای فشن محتاطانه‌تر عمل کرده‌اند. در این دوران بسیاری از مردم محصولاتی را خریداری کرده‌اند که از سال‌های پیش تا امروز محبوب بوده‌اند و به اصطلاح “Timeless pieces” نامیده می‌شوند.

ترندها و رابطه آن با مد پایدار

لاکچری تغییر می‌کند!

ترندها و رابطه آن با مد پایدار


تغییراتی که در چرخه‌ی ترندها و صنعت فشن دیده شده به صنعت لاکچری نیز انتقال پیدا کرده است. به زودی در ماه سپتامبر هفته‌های مد را خواهیم داشت و  از آن جایی که مصرف‌کنندگان، دیگر هر فصل اشتیاق خرید ندارند، متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که ترندها عمر طولانی‌تری را طی خواهند کرد. برندهای بسیاری در طی چند ماه گذشته اعلام کرده‌اند که دیگر از تقویم فشن پیروی نخواهند کرد.برای مثال گوچی گفته است که از این پس تنها سالی دو کالکشن اصلی ارائه خواهد کرد و از سوی دیگر، برندهایی همچون مایکل کورس،  مارک جیکوبز، تام فورد و رالف لورن از هفته‌ی مد نیویورکِ پیش رو،  کناره گیری کرده‌اند. چندی پیش دریس ون نوتن (Dries Van Noten) نامه‌ای به اهالی فشن نوشت و انتقاد خود را نسبت به رفتارهای مخرب آن‌ها اعلام کرد و از آن‌ها خواست تا به فکر آینده‌ای پایدار باشند. این تغییرات امیدوار‌کننده هستند، اما زمان زیادی لازم است تا بتوانیم نتایج را مشاهده کنیم. 

مطالعه کنید: نگاه زیست محیطی برند گوچی و آینده صنعت فشن


راحتی، اصل اول فشن بعد از کرونا!

ترندها و رابطه آن با مد پایدار

فرانچسکا ماستون پیش بینی می‌کند که راحتی لباس، مهم‌ترین ترندی خواهد بود که در ماه‌ها و حتی سال‌های آینده، شاهدش خواهیم بود. با اینکه پیش از بحران کرونا نیز توقعات خریداران از راحتی لباس بالا رفته بود، اما اکنون راحتی به مهم‌ترین اصل فشن تبدیل شده است. در چند ماه گذشته علاقه به ورزش و پیاده‌روی میان مردم بالا رفته و درعین حال ماسک زدن نیز اجتناب ناپذیر بوده است. این که برندها چگونه می‌توانند تجربه‌ی ناخوشایند ورزش با ماسک را برای مخاطبین خود راحت‌تر کنند، وجه تمایز آن‌ها در دنیای جدید است. این موضوع که کارایی لباس چیست؟  برخلاف آن‌که چگونه ما را در آینه نشان می‌دهد، نشانگر تحولات فرهنگی بر ضد قضاوت‌گری و قوانین صنعت مد است. با این‌که وجود ویروس کووید-19 این تحولات را شتاب داد، آن‌ها پیش از این ویروس نیز در حال اتفاق افتادن بودند.

از نظر متخصصان مد، آینده‌ی فشن  بیشتر به سمت خرید براساس علاقه‌ی شخصی می‌رود و آیتم‌های محبوب و ترندها کم اهمیت تر از گذشته خواهند شد. سرویس‌های اجاره‌ی لباس و خرید و فروش لباس دست دوم نیز محبوبیت بیشتری پیدا خواهند کرد و مد پایدار مرکز رفتار خریداران خواهد بود.