برندکده

معرفی برندهای پوشاک | نمایندگی فروش | حراج فصلی | خرید لباس | خرید انلاین لباس

برندکده

معرفی برندهای پوشاک | نمایندگی فروش | حراج فصلی | خرید لباس | خرید انلاین لباس

چگونه در اینستاگرام یک اینفلوئنسر موفق و پردرآمد شویم؟


شبکه اجتماعی اینستاگرام این روزها یکی از برنامه های اجتماعی پر طرفدار و محبوب بین همه مردم به خصوص رده سنی 18 تا 29 سال شناخته شده است.  حال با توجه به این موضوع، بسیاری از کسب و کارها در اینستاگرام اقدام به ساخت یک صفحه در این برنامه پر طرفدار کرده اند و  حتی بسیاری از کاربران کسب و کار خودشان را راه اندازی کرده اند.

اینفلوئنسر امروزه به افراد تاثیرگذار در فضای مجازی گفته می‌شود. شما به‌عنوان یک اینفلوئنسر در اینستاگرام، می‌توانید با همکاری برند‌ها و کسب و کارها، درآمد‌‌زایی کنید  و حتی برند و کسب و کار خود را راه اندازی کنید. از آن‌جایی که شیوه‌های قدیمی تبلیغات، نتیجه‌ی مطلوبی در بازار امروز ندارد، 72 درصد  از برندها در ایالات متحده‌ی آمریکا، بخش بزرگی از بودجه‌ی تبلیغاتشان را برای اینفلوئنسر مارکتینگ کنار می‌گذارند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تاثیرگذار را نمی‌‌توان مفهومی تازه به حساب آورد، اما با این‌حال تنها چند سال است که اهمیت آن برای بازاریابان روشن شده است. این استراتژی بر پایه‌ی همکاری با اشخاص تاثیرگذار پایه ریزی شده که امروزه شامل اینفلوئنسرهای مجازی می‌شوند. هدف اینفلوئنسر مارکتینگ ارتباط بهینه و پایدار کسب و کار با مشتری است. همچنین شفافیت کاری و ایجاد اعتماد، از اصول اینفلوئنسر مارکتینگ به شمار می‌روند.

ساز و کار اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه است؟

چگونه اینفلوئنسر شوم

با توجه به نقش چشمگیر رسانه‌های اجتماعی در زندگی امروزه، اینفلوئنسرهای مجازی به نماینده‌ی Millenials در دنیای امروز تبدیل شده‌اند. صاحبان کسب و کار برای ارتباط با نسل جوان به همکاری با اینفلوئنسرها روی آورده‌اند.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر همکاری کسب  وکارها با اینفلوئنسرها، تعداد و نوع دنبال کنندگان (Followers) آن‌ها است. بسته به گستره‌ی مخاطبان، یک اینفلوئنسر می‌تواند از طرف کسب و کارها محصولی برای نقد و بررسی دریافت کند، برای پستی تبلیغاتی دستمزد بگیرد و یا حتی در دیگر محتواهای مارکتینگ، مانند تیزر تبلیغاتی حضور پیدا کند.

 طی تحقیقات انجام شده، بودجه‌ی سالیانه‌ی بخش مارکتینگِ 54 درصد از کسب و کارها در امریکا برای این استراتژی، نزدیک به 250 هزار دلار است. بیزینس‌ها برای انتخاب اینفلوئنسر به معیارهای متفاوتی مانند تعداد دنبال کنندگان، نوع مخاطبان، تداوم تامین محتوا، ارتباط بهینه با مخاطب (engagement rate) و ... توجه می‌کنند که در ادامه به آن‌ها بیشتر خواهیم پرداخت.

درآمد اینفلوئنسرها چقدر است؟

در حال حاضر پر درآمد‌ترین اینفلوئنسر اینستاگرام، کایلی جنر، عضو خانواده‌ی جنر- کارداشیان‌ها و  صاحب برند آرایشی کایلی کازمتیکس (Kylie Cosmetics) است. او برای هر پست اسپانسر شده، مبلغی نزدیک به یک میلیون دلار دریافت می‌کند. این در حالیست که در حالت معمول، پست‌های اسپانسر شده در اینستاگرام می‌توانند هزینه‌ای بین 5 تا 50 هزار دلار داشته باشند.

درآمد اینفلوئنسرها

به طور میانگین هر اینفلوئنسر اینستاگرامی می‌تواند با تبلیغ محصولات فشن، هتل‌ها و رستوران‌ها، سالیانه 30 هزار تا 100 هزار دلار کسب درامد کند.

امروزه میکرو-اینفلوئنسرها نیز می‌توانند درآمدی بین 40 تا 100 هزار دلار داشته باشند. میکرو اینفلوئنسرها کمتر از 100 هزار دنبال کننده دارند. نانو اینفلوئنسرها که به مراتب تعداد فالوورهای کمتری دارند، تقریبا سالانه 30  تا 60 هزار دلار درآمد دارند.

اما چگونه وارد این مارکت هیجان‌انگیز و در عین حال اشباع شده شوید؟

11 راه برای تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر موفق 

1.      علاقه‌ی شخصی خود را پیدا کنید!

حوزه‌ی فعالیت خود را مشخص کنید. به سادگی علاقه‌مندی‌های خود را روی کاغذ بنویسید و از میان آن‌ها یک موضوع را انتخاب کنید. نگران موضوع انتخابی خود نباشید چراکه هر موضوع دارای ویژگی‌ها و مخاطبین خاص خود است؛  با حضور نزدیک به 40 درصد از جمعیت کل جهان در اینستاگرام، به هیچ عنوان نگران کمبود مخاطب نباشید. گردشگری، فشن و زیبایی از محبوب‌ترین موضوعات در اینستاگرام هستند. اگر می‌خواهید دربخش فشن، کار خود را آغاز کنید، بهتر است ابتدا شاخه‌های مختلف آن را بشناسید و سپس یکی از آن‌ها را انتخاب کنید تا بدانید با کدام مارکت سر و کار دارید. مد خیابانی ، لاکچری، مینیمال، وینتیج  و گوتیک  از پر استفاده‌ترین  انواع استایل ‌های اینفلوئنسرهای فشن هستند.


پردرآمدترین اینفلوئنسرها


2.      تمرکز خود را بر روی یک پلتفرم بگذارید! 

چگونه یک اینفلوئنسر موفق شویم

امکان موفقیت همزمان در چندین شبکه‌ی اجتماعی بسیار کم است. با توجه به محتوایی که قصد تولید آن را دارید، بر روی یک پلتفرم تمرکز کنید. اگر در اینستاگرام، توییتر و یا هر پلتفرم دیگری موفق شدید، حال، توانایی افزایش مخاطب و فعالیت در دیگر رسانه‌های اجتماعی را دارید.

3.     متفاوت باشید!

بسیاری از بلاگرها هیچ‌وقت به مرحله‌ای نمی‌رسند که اینفلوئنسر نامیده شوند. علاقه به تنهایی کافی نیست،متفاوت بودن از سایر بلاگرها رمز موفقیت شما خواهد بود. با بررسی نیاز بازار و ترندها، محتوایی جدید و خاص ارائه کنید. هویت خود را جزیی از هویت برندتان کنید. فراموش نکنید که برندینگ از مهم‌ترین نکات کسب و کاری موفق، در اینستاگرام است. در واقع هویت یک برند دارای سه بخش اصلی  اسم برند، خصوصیات و رفتار برند و مخاطب به مثابه‌ی هدف است. هویت بصری برند شخصی خود را فراموش نکنید. داشتن لوگویی همسو با آنچه ارائه می‌دهید، برندتان را منسجم‌تر نشان می‌دهد.

4.      استراتژی داشته باشید!

هیچ گاه بی برنامه نباشید. لیستی از محتواهایی که می‌خواهید منتشر کنید را برای حداقل یک ماه تهیه کنید و براساس آن پیش بروید. سعی کنید با ثبات باشید. برای برنامه ریزی برنامه هایتان می توانید از نرم افزارهای مختلفی مانند اکسل یا  اپلیکیشن‌هایی مانند Planoly که برای چیدمان لی‌اوت بسیار مناسب است، استفاده کنید. شما می‌توانید در محتواهای خود، نزدیک به 30 هشتگ استفاده کنید، پس هشتگ‌های ترند شده‌ی مرتبط را پیدا کرده و در محتوای خود به کار ببرید.

5.      با ثبات باشید! 

روزنامه‌ها، مجلات آنلاین و پادکست‌ها همه در روز و ساعت مشخصی منتشر می‌شوند و این تداوم تولید محتواست که مخاطب را جذب می‌کند. اگر در تولید محتوا با برنامه و با ثبات نباشید، مخاطب، دلیلی برای دنبال کردن صفحه‌ی اینستاگرام شما پیدا نمی‌‍‌کند.

6.      محتوای باکیفیت ارائه دهید!

فراموش نکنید شما نیز مانند هر کسب و کاری، محصولی برای ارائه دارید. محصول شما، محتوای شماست.  بنابراین بیشترین زمانی که صرف می‌کنید، باید بر روی این قسمت باشد. از هزینه کردن برای صفحه‌ی اینستاگرام‌تان به هیچ عنوان نترسید، چراکه اگر قصد شروع کسب و کار دیگری هم داشتید باید بر روی آن سرمایه گذاری می‌کردید، پس فراموش نکنید که صفحه‌ی اینستاگرام شما، کسب و کار شماست. خرید وسایلی که برای تخصص شما مورد نیاز است، از واجبات محسوب می‌شود.

7.      برای بیشتر دیده شدن تلاش کنید!

تولید محتوای بدون تبلیغات، فایده‌ چندانی نخواهد داشت. اگر برای جذب مخاطب هدف خود تلاش نکنید، صفحه‌ی اینستاگرام شما با یک ژورنال شخصی تفاوتی ندارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها، استفاده از ویژگی خود پلتفرم اینستاگرام برای تبلیغ (Promote) است، که با توجه به تعداد بازدیدهای پست‌تان پس از استفاده از آن ، مبلغی را پرداخت می‌کنید. 

یکی از راه‌های دیگر برای پیشرفت و بیشتر دیده شدن در اینستاگرام، بیو (bio) کوتاه اما پر محتواست. فراموش نکنید که کلمات کلیدی برندتان  و هشتگ‌های مخصوصی که در صفحه‌ی اینستاگرامتان استفاده می‌کنید را در بیو خود به کار ببرید. حتی می‌توانید از پرکاربرد‌ترین ایموجی‌ها  که در محتوایتان وجود دارد، نیز استفاده کنید. ویژگی افزودن لینک وبسایت را نادیده نگیرید و با هدایت کاربران به وبلاگ یا وبسایت حرفه‌ای خود، آن‌ها را با پورتفولیوی خود آشنا کنید.

چگونه یک اینفلوئنسر موفق شویم

8.      همکاری با دیگر اینفلوئنسرها

بسیاری از برندها و اینفلوئنسرها با همکاری یکدیگر، به موفقیت رسیده‌اند بنابراین به اینفلوئنسرهایی که قبل از شما فعالیت‌شان را شروع کرده‌اند، فقط به چشم یک رقیب نگاه نکنید. فراموش نکنید همکاری با یک فرد باسابقه، بیشتر به نفع شماست تا او !!! بنابراین از تلاش بیش از حد برای همکاری با آنها، چشم پوشی نکنید.

9.      دنبال کنندگان خود را مجذوب کنید!

فراموش نکنید تارگت مارکت شما که همان مخاطبانتان هستند، موفقیت شما را تضمین می‌کنند. ارتباط و تعامل با آن‌ها در ابتدای کار بسیار ساده است، پاسخ به نظرات، دنبال کردن آن‌ها و... از جمله‌ی این کارها به حساب می‌آید. ارتباط مفید با مخاطبان، رابطه‌ای قوی میان شما و آن‌ها برقرار می‌کند و منجر به کسب اعتماد آن‌ها می‌شود.

10. داده‌های اینستاگرامی را بررسی کنید!

اینستاگرام برای اکانت‌های بیزنسی، ویژگی"insight" را ارائه می‌دهد. این ویژگی اطلاعات صفحه‌ی شما را بررسی کرده و داده‌های پرارزشی به شما ارائه می‌دهد. شما با توجه به ساعات فعالیت دنبال‌کنندگان‌ خود در اینستاگرام، جنسیت، سن و محل زندگی آن‌ها، می‌توانید برنامه‌ریزی خود را انجام دهید و محتوای مناسب منتشر کنید. نگران سوال کردن از مخاطبان جهت راهنمایی برای تولید محتوا نباشید. مطمئن باشید تولید محتوای درخواستی، حس ویژه‌ای به آن‌ها می‌دهد.

11. از تمام ابزارهای اینستاگرام به خصوص استوری‌ها، استفاده‌ی مفید کنید!

بسیاری از کاربران اینستاگرام، زمان کمب را به ساخت استوری جذاب اختصاص می‌دهند، در حالیکه  استوری نسبت به پست‌، ترافیک بیشتری برای اکانت شما دارد. ویژگی هایلایت در این شبکه‌ی اجتماعی، عمر استوری را بیشتر از 24 ساعت کرده است، پس به طراحی هایلایت‌های خود نیز توجه کنید. اتفاقات پشت صحنه، سوال و جواب و محتوای شخصی و صمیمی، از جمله مواردی هستند که اینفلوئنسرها در استوری، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

حال که کسب و کار خود را در اینستاگرام شروع کرده‌اید، چگونه آینده‌ی خود را تضمین کنید؟

1.      وبسایت بسازید!

راه های اینفلوئنسر شدن

یکی از اشتباهات رایج، وابستگی کاری به پلتفرم‌های سوشیال مدیا است. اگر نگاهی به بیست سال گذشته بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که هیچ پلتفرمی، عمر همیشگی نداشته است. طی این سال‌ها، مای اسپیس  (My Space)، فیسبوک و یاهو 360 هیچکدام همیشه در قله‌ی محبوبیت باقی نمانده‌ و جای خود را به پلتفرمی دیگر داده‌اند. اما وبسایت، همیشه مرجعی ماندگار است و حفظ مخاطبان شما را تضمین می‌کند. شبکه‌های اجتماعی هیچگاه مالکیت کامل محتواهایتان را به شما نمی دهد، به همین دلیل شما به مکانی نیاز دارید که تسلط بر آن، کاملا بر عهده‌ی خودتان باشد. در واقع شما با خرید دامنه‌ی (Domain) مخصوص خود، به شخصی‌سازی برند خود کمک خواهید کرد.

پلتفرم‌هایی مانند وردپرس (WordPress) و ویکس (Wix) به شما این امکان را می‌دهند تا با کمترین هزینه، وبسایتی حرفه‌ای برای خود طراحی کنید، گرچه پرداخت مبلغی برای طراحی وبسایتتان نیز پیشنهاد خوبی برای مراحل بعدی کسب و کارتان است.

2.     همکاری بلند مدت با برندها 

امروزه همکاری بسیاری از برندها با اینفلوئنسرها، از مرزهای تبلیغات و مارکتینگ گذر کرده است. کمپانی ریوالو (Revolve) که یک فروشگاه آنلاین است، سال گذشته اولین همکاری خود را با یک اینفلوئنسر به نام آمی سانگ آغاز کرده است. 

راه های اینفلوئنسر شدن

همکاری بلند مدت با یک برند، یک موقعیت برد-برد برای طرفین است. برند از تاثیرگذاری شما استفاده کرده و شما نیز راهی برای درآمد‌زایی و کسب اعتبار بلند مدت پیدا می‌کنید. پشتوانه‌ی همکاری با یک برند، از خطرات احتمالی مغلوب شدن یک شبکه‌ی اجتماعی پیشگیری می‌کند.

3.      از مرزهای آنلاین گذر کنید!

اگر خلاقیت‌تان، شما را به یک اینفلوئنسر تبدیل کرده،  خود را محدود نکنید. سعی کنید از استعدادهایتان در زمینه‌های دیگر استفاده کنید تا وارد بازار مد شوید و تنها به‌عنوان ابزاری برای فروش شناخته نشوید. امروزه بسیاری از اینفلوئنسرها، برند محصولات خود را پایه‌گذاری کرده‌اند و یا با عنوان شغلی دیگری نیز شناخته می‌شوند. اگر عکاسی، طراحی و یا مدیریت فشن از دیگر مهارت‌های شماست، آن را نادیده نگیرید و جا پای خود را در این صنعت محکم کنید. متخصصان مد و فشن از تاثیرگذاری شما آگاه هستند، پس خود را دست کم نگیرید و از نقد شدن نترسید.

4.      از ترندهای اجتماعی غافل نشوید!‌

سیاست، مسائل اجتماعی و سوشیال مدیا، اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی اجتماعی هستند. سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرها، هنرمندان و ... بیش از پیش زیر ذره‌بین هستند و تمام نظرات و اعمال آن‌ها تاثیری مستقیم بر روی مخاطبانشان دارد. شما به‌عنوان یک اینفلوئنسر و یک شخص تاثیرگذار، جدا از مطالعات تخصصی، به مسائل روز دنیا نیز باید آگاه باشید  و در زمان مورد نیاز، واکنشی متناسب با وجهه‌ و شعار برند خود نشان دهید. این نکته را به خاطر داشته باشید که مخاطب شما در شبکه های اجتماعی، زمانیبه شما  وفادار می‌ماند که بتوانند با شما ارتباط فردی برقرار کنند و این ارتباط صرفا از طریق زیبایی بصری امکان پذیر نیست. شما با مطرح کردن دیدگاه خود، اعتماد کاربران را کسب و ارتباطی مفید با آنها برقرار می‌کنید. 

طی بررسی‌های انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که جوانان، بیشتر تمایل به خرید از برندهایی دارند که به مسائل اجتماعی واکنش نشان می‌دهند. مد پایدار، مسائل محیط زیستی و برابری نژادی و جنسیتی از جمله ترندهای اجتماعی هستند که در حال حاضر ترند شده اند. در واقع دنبال کردن ترندها و هشتگ‌های توییتر، از ساده‌ترین راه‌های بروز رسانی اطلاعات اجتماعی می باشند.

نکاتی برای زندگی حرفه‌ای پایدار

1.      از خرید فالوور خودداری کنید!

راه صد ساله را یک شبه رفتن وسوسه انگیز است، اما بهای گرانی در پیش دارد.  امروزه صاحبان کسب و کارها به مقدار تعامل شما با مخاطبتان (Engagement rate) توجه می‌کنند و نه به تعداد دنبال کنندگان‌ شما. خرید فالوور غیر حقیقی و یا استفاده از روبات‌های لایک و کامنت، نه تنها به شما کمک نمی‌کند که بیشتر دیده شوید، بلکه درصد تعامل شما را پایین می‌آورد. اکانت‌هایی که از روبات‌های آنلاین استفاده می‌کنند، توسط الگوریتم جدید اینستاگرام شناسایی شده و نمی‌توانند پیشرفت موردنظرشان را داشته باشند. از سوی دیگر، ابزارهای آنلاین بسیاری در اختیار تیم مارکتینگ برندها قرار دارد که میزان فالوورهای حقیقی و غیر حقیقی یک کاربر را نشان می‌دهند.بنابراین  اگر به اینفلوئنسر شدن در اینستاگرام به شکل جدی فکر می‌کنید، مخاطبین خود را با تلاش و به شکل حرفه‌ای جذب کنید.

2.      شفافیت کاری خود را حفظ کنید!‍

خوش‌نامی شما در حیطه‌ی کاری‌تان، پایداری زندگی کاری شما را وعده می‌دهد. اگر صاحبان کسب و کار از همکاری با شما تجربه‌ی دلنشینی کسب کنند، تمایل به ادامه‌ی فعالیت با شما را خواهند داشت. قیمت‌گذاریِ تامینِ محتوای خود را عادلانه انجام دهید و جدول هزینه‌های خود را با برندی که با آن همکاری می‌کنید، به اشتراک بگذارید. این نکته را فراموش نکنید که اگر قیمت‌گذاری شما صحیح و عادلانه باشد، فرصت‌های کاریتان بالا رفته و بیزینس‌های بیشتری به سراغ شما خواهند آمد. با این فرض که بسیاری از اینفلوئنسرها از نشر داده‌ها و آنالیزهای صفحه‌ی اینستاگرام‌شان خودداری می‌کنند، شفافیت کاری شما، ویژگی متمایز‌کننده‌ی شما خواهد بود.


چگونه اینفلوئنسر شویم

3.      خوش قول باشید!

از مبانی موفقیت در هر کسب و کاری، خوش قولی و وقت شناسی است. در هنگام بستن قرارداد، زمان تحویل پروژه را با برنامه‌ریزی قبلی تعیین کنید تا بتوانید محتوایی با کیفیت و سر وقت تحویل دهید.

تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر

با محو شدن مرزهای بلاگر و اینفلوئنسر، گاهی تشخیص این دو از هم سخت می‌شود. مهم‌ترین تفاوت این دو،  در این است که یک اینفلوئنسر حتما نباید وبلاگ داشته باشد. این اشخاص تاثیرگذار در فشن می‌توانند مدل، بازیگر و یا طراح لباس باشند. ناگفته نماند که بلاگر نیز می‌تواند به اینفلوئنسر تبدیل شود، اما تنها با وبلاگ خود قدرت تاثیرگذاری‌ را به دست آورده است. اشخاصی مثل کیارا فرانی  و آمی سانگ  از بلاگرهایی هستند که با وبلاگ خود اینفلوئنسر شدند.

چگونه اینفلوئنسر شویم

Aimee Song

 چگونه اینفلوئنسر شویم

Chiara Ferragni

سخن آخر

شما به‌عنوان یک اینفلوئنسر، رسانه‌ای را در دست خواهید داشت، بنابراین تمام تلاش خود را برای مفید بودن رسانه‌ی خود انجام دهید. امروزه مفهوم اینفلوئنسر بودن، فراتر از انگیزه‌ی خرید ایجاد کردن رفته و مسئولیت اجتماعی آن را نمی‌توان نادیده گرفت. ایجاد تعادل میان پیام حرفه‌ای و اجتماعی‌ که شما می‌رسانید، از مهم‌ترین نکات پایداری پلتفرم شماست. بهترین راه برای حفظ تعادل، مطالعه و تحقیق است. با توجه به نکات گفته شده در این متن، برند شخصی خود را در فضای مجازی به بهترین شکل ارائه خواهید داد.


دنیای مد و تاثیر اینفلوئنسرها: از قرن پانزده میلادی تا امروز


این روزها کلمه "اینفلوئنسر" از بحث‌برانگیز‌ترین عبارات میان مردم عام و خاص  است. گاهی عبارتی تحسین‌ برانگیز و گاهی یک عبارت تحقیرآمیز تلقی می‌شود. از مدل‌های اینستاگرامی گرفته تا فوتبالیست‌های مشهور، همگی به نحوی تاثیرگذار یا همان "اینفلوئنسر" مورد خطاب قرار می‌گیرند. در دوره‌های متفاوت، اشخاص بسیاری مانند چه‌گورا، ارسطو حتی انیشتین و دیوید بکهام تاثیرگذار نامیده شده‌اند. اما سوال اصلی این است که اینفلوئنسر چیست یا کیست؟

اینفلوئنسر یعنی چه؟

کلمه "اینفلوئنسر" در لغت به شخصی گفته می شود که بر روی دیگران تاثیر می‌گذارد، اما امروزه این عبارت، محدود به افرادی شده است که تاثیرگذاری‌شان، منجر به تغییراتی در ظاهر، رفتار و ... افراد یک جامعه می‌شود. در عصر اینستاگرام و مصرف‌گرایی، مفهوم "اینفلوئنسر" حتی محدودتر شده و تنها به افرادی نسبت داده می‌شود که انگیزه‌ی خرید را در مردم ایجاد می کنند.

با وجود این‌که تنها نزدیک به 10 سال است که اینستاگرام وارد زندگی ها شده ، اما تصور زندگی بدون شبکه‌های اجتماعی برای ما سخت شده است. در حقیقت غوطه‌ور شدن در دنیای شبکه‌های اجتماعی است که ما را تبدیل به افرادی تاثیرپذیر کرده است. صنعت مد از جمله صنایعی است که بیشترین سود را از این تاثیرپذیری برده، تا جایی که  امروزه جدایی شبکه‌های اجتماعی و فشن، امری دور از ذهن به نظر می‌رسد؛ اما اینفلوئنسر‌های دنیای مدوفشن قبل از این‌که در صفحات تلفن‌های همراه، حضور داشته باشند، زنان و مردانی درباری بودند که آغازگر سبکی منحصر به فرد محسوب می‌شدند. پیروی از استایل آن‌ها نه تنها برای زیبایی و جلال بود، بلکه از مقام و قدرتشان نیز خبر میداد.

تاریخچه‌ی اینفلوئنسر

اگر بخواهیم به نخستین نقش‌های تاثیرگذار در تاریخ نگاهی بیندازیم، باید به دوره‌ی رنسانس برگردیم. رنسانس از ایتالیا شروع شد و تاثیرات شگفت‌انگیزی بر هنر و تکنولوژی داشت. در همین دوران، خانواده‌ی مدیچی (Medici) با وجود اینکه یک خانواده سلطنتی نبود ولی بیشترین قدرت در فلورانس را در دست داشت و چندین عضو از این خانواده با خانواده‌های سلطنتی در سایر کشورهای اروپایی وصلت کردند. یکی از اعضای این خانواده، کاترین مدیچی بود که به مدت 31 سال در حکومت فرانسه قدرت‌نمایی می کرد. 

تاریخچه اینفلوئنسر

جالب است بدانید که کاترین، به کشتار و بی رحمی معروف بوده، اما آنچه که از یادها رفته، نوآوری‌های او در فشن و استفاده‌اش از پوشش به عنوان ابزاری برای اعمال قدرت است. از جمله تاثیرات کاترین مدیچی بر نوع پوشش دربار فرانسه می توان به کفش‌های پاشنه بلند راحت، دستکش‌های معطر و لباس‌های کمر باریک، اشاره کرد.


تاثیرگذاری ملکه الیزابت اول بر فشن و زیبایی

تاریخچه اینفلوئنسر

اگر به انگلستانِ سال‌های 1500 سفر کنیم، شاهد حکمرانی ملکه الیزابت اول بر بریتانیای کبیر و البته بر دنیای مد هستیم. علاقه‌ی ملکه الیزابت اول به لباس‌های پر زرق و برق در نیمه‌ی دوم زندگی‌اش، سبب محبوبیت  این لباسها در میان مردان و زنان شد.

آرایش صورت،قبل از ملکه الیزابت اول، عملی ناپسند محسوب می‌شد، اما علاقه‌ی ملکه به ابروهای نازک، پوست رنگ پریده و آرایش اغراق آمیز، باعث شد تا فعل ”آرایش کردن” مورد بازنگری قرار بگیرد. تاثیرگذاری ملکه تا جایی بود که زنان، موهای خود را به رنگ نارنجی درمی‌آوردند و یا با ریختن دندان‌های ملکه، دندان‌هایشان را سیاه می‌کردند تا هرچه بیشتر شبیه او باشند.

تاثیرگذاری ماری آنتوانت بر استایل مردم

با گذشت قریب به 200 سال از مرگ ماری آنتوانت، استایل او همچنان، الهام‌بخش بسیاری از مردم و حتی طراحان است.شاید بتوان گفت که ماری آنتوانت اولین ملکه ای بود که به مد توجه ویژه ای نشان داد  و در دوره‌ی او، برای اولین بار صنف خیاطان به رسمیت شناخته شد. البته که در این راستا باید از رز برتین (Rose Bertin) هم نام برد که بدون او، تاثیر آنتوانت چندان به چشم نمی‌آمد. رز برتین، خیاط مورد علاقه‌ی ماری و جزو اولین طراحان مطرح فرانسه بود. او کاملا از علاقه‌ی خانواده سلطنتی به  زرق و برق آگاه بود، به همین خاطر به شکل‌گیری استایل قرن 18 کمک کرد.

تاریخچه اینفلوئنسر

بازیگران سینما جای خاندان سلطنتی را در فشن گرفت

با شروع قرن 20 وروی کار آمدن سینما، بازیگران جای تاثیرگذاری اعضای خاندان سلطنتی را گرفتند و از آن پس، آن‌ها الهام‌بخش طراحان لباس شدند. در آن زمان، فشن کاملا کمال گرایانه نمایش داده می‌شد و معیارهای زیبایی با واقعیت جامعه تناسب نداشتند. اگرچه به نظر می‌آمد که خودِ ستارگان سینما استایلشان را انتخاب می‌کردند، اما در حقیقت، طراحان لباس تعیین کننده‌ی نوع پوشش مردان و بخصوص زنان بودند. ستارگان هالیوود مانند آدری هپبورن، مرلین مونرو و کلارا بو، نوعی زیبایی افسونگر و دست نیافتنی را به نمایش می‌گذاشتند که تاثیرات آن همچنان دیده می‌شود.


تاریخچه اینفلوئنسر

Audrey Hepburn
تاریخچه اینفلوئنسر
Clara Bow


دهه‌ی 60 میلادی دهه‌ی تحولات عمده برای هنر و مد بود. فرهنگ پاپ  مهم‌ترین جنبش این دهه بود که آثار آن در موسیقی، نقاشی و مد قابل دیدن است. توییگی (Twiggy) معروف‌ترین مدل این دوره و شاید اولین سوپر‌مدل تاریخ فشن، چهره‌ی مدل را از مانکنی بی‌‌‌‌اراده، به انسانی پر نفوذ و تاثیرگذار تبدیل کرد. 

تاریخچه اینفلوئنسر


جکی کندی و تاثیرش بر فشن

اینفلوئنسر چیست

با حضور تلویزیون در تمام خانه‌ها، مردم بیش از پیش در جریان اتفاقات سراسر دنیا قرار ‌گرفتند. جکی کندی که در سال 1961 بانوی اول آمریکا شد به یک  الهام‌بخش برای میلیون‌ها دختر جوان در آن دوره تبدیل شد. به همین دلیل جکی به بانوی اول فشن معروف شد. از جمله آیتم‌های به یاد ماندنی استایل او، عینک بزرگ، کلاه و کت و دامن‌هایش بود.


تاثیرگذاری مدونا بر فشن و استایل جوانان

اینفلوئنسر چیست

با پیشرفت تکنولوژی و محبوبیت واکمن و موزیک ویدیوها، موسیقی به منبع الهام و بستری برای به نمایش گذاشتن مد تبدیل شد. از مهم‌ترین شخصیت‌های دهه‌ی 80، مدونا ملکه‌ی موسیقی است. مدونا با استایل خاص خود طرفداران بسیاری پیدا کرد و ترندهای بسیاری به کمک او شکل گرفت؛ از جمله آن ها،  استفاده از لباس خواب ‌بعنوان لباس بیرون، گردنبند صلیب، دستکش‌های توری و کرست‌های طراحی شده‌اش توسط جان پول گوتیر بود.

 

بازگشت فشن به خاندان سلطنتی

اینفلوئنسر چیست

در همین دهه یعنی در دهه 80 میلادی  و در انگلستان، فشن به خانواده‌ی سلطنتی بازگشت و عضو جدید کاخ سلطنتی، پرنسس دایانا، ستاره‌ی آن شد. پرنسس دایانا در میان مردم، محبوبیت بسیاری داشت و این محبوبیت را از اقدامات خیرخواهانه‌اش کسب کرده بود. از جمله مهم‌ترین کارهای خیرخواهانه دایانا، می‌توان به آگاهی بخشی برای بیماری ایدز اشاره کرد. دایانا در دهه‌ی 80 میلادی به‌عنوان زنی که بیشترین عکس از او گرفته می‌شد، شناخته شده بود و عکسی که از او با کیف لیدی دیور گرفته شد، همچنان در یادها مانده است.

سوپرمدل‌ها و تاثیرگذاری آن‌ها بر نسل جوان

فشن در دهه‌ی 90 برای اولین بار با 6 مدل شناخته شد؛ 6 مدلی که برای اولین بار عبارت "سوپر مدل" را وارد دنیای فشن کردند. از میان  6 مدل می‌توان نائومی کمپل  و کیت ماس  را به عنوان کسانی نام برد که استایل "شیک هروئینی" را به نمایش ‌گذاشتند. سوپرمدل‌ها حتی خارج از فضای کاری، با استریت استایل خود، منبع الهام دختران جوان بودند.

شروع قرن 21، شروع فرهنگ پاپاراتزی نیز بود. در سال‌های 2000، عکس‌هایی از ستارگانی همچون پاریس هیلتون و بریتنی اسپیرز در مکان‌های متفاوت منتشر می‌شد که بر مد روز تاثیر بسیاری داشت. با پدیدار شدن اینترنت، روزانه هزاران عکس در خبرگزاری‌های زرد چاپ می‌شد و در کم‌ترین زمان، در سراسر جهان منتشر می‌گردید.

با ظهور اینستاگرام، دیگر نیازی به پاپاراتزی برای دنبال کردن استایل سلبریتی‌ها نبود و این فرصت به هر شخصی داده شد تا خود را به‌عنوان یک برند به هر شکلی که می‌خواهد، معرفی کند.

تفاوت اینفلوئنسرهای معاصر با  گذشته

شاید یکی از تفاوت های اصلی تفاوت اینفلوئنسرهای جدید با اینفلوئنسرهای گذشته این باشد که اینفلوئنسر‌های معاصر با آگاهی کامل از نفوذشان، سلیقه‌ی خود را تبلیغ می‌کنند. به نظر می‌رسد این شخصیت‌ها با آگاهی کمتر و بدون قصد، تاثیر خود را بر جامعه می‌گذاشتند، گویی مخاطبشان به صورت تصادفی تحت تاثیر قرار می‌گرفتند.

برخی از اینفلوئنسرهای معروف معاصر ایرانی فعال درخارج از کشور


صدف بیوتی (@sadaf_beauty)

اینفلوئنسر چیست

صدف از شناخته شده‌ترین اینفلوئنسرها در زمینه‌ی زیبایی است که حال 2.7 میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارد. صدف با برندهای مطرحی همچون سیگما (Sigma) و لورا مرسیه (Laura Mercier) همکاری داشته و در فستیوال‌های آرایشی بسیاری شرکت کرده است. صدف با حضور در ویدیوی تبلیغاتی برند آرایشی لیدی گاگا، هاوز لبز (Hauslabs)، بیش از پیش بر شهرتش افزود.

 

لیلا میلانی (@leylamilani)

اینفلوئنسر چیست

لیلا میلانی مدل، بازیگر و اینفلوئنسر ایرانی-کانادایی، 38 سال دارد و در ایالت کالیفرنیا زندگی می‌کند. لیلا از سال 2009 برند آرایشی و مراقبت از موی خود را تاسیس کرد. لیلا میلانی هیر (Leyla Milani Hair) که برندی لاکچری محسوب می‌شود، با فروش اکستنشن مو شروع به کار کرد. این برند در حال حاضر از طریق وبسایت خود محصولاتی همچون اکسسوری و برس مو، اتوی مو و محصولات مراقبتی مو به فروش می‌رساند. لیلا با 1.2 میلیون فالوور در اینستاگرام، عکس‌هایی از خانواده، آشپزی و فشن به اشتراک می‌گذارد.

 

نگین میرصالحی (@neginmirsalehi)

اینفلوئنسر چیست

نگین میرصالحی 32 ساله،  از سال 2012 وبلاگ خود را تاسیس کرد و در حال حاضر یکی از موفق‌ترین اینفلوئنسرهای اینستاگرام است. نگین که در کنار صفحات اجتماعی‌اش، برند مراقبت از موی خود را با عنوان "گیسو" دارد، سرمایه‌اش نزدیک به 2 میلیون دلار است. تعداد دنبال‌کنندگان او به زودی به 6 میلیون نفر می‌رسد. از همکاری‌های او می‌توان به برندهای سرشناسی همچون دیور، کلوئه  و ولنتینو  اشاره کرد.


شیوا صفایی (@Shivasafai)

اینفلوئنسر چیست

شیوا صفایی که با حضور در برنامه‌ی Second Wives Club به عنوان دوست دختر محمد حدید، پدر جی جی حدید و بلا حدید، به شهرت رسید، در حال حاضر نزدیک به 780 هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد. شیوا تا به حال بر روی کاور چندین مجله‌ی مد از جمله هارپرز بازار حضور داشته است.

 

سیلویا و جولیا حق جو (@juliahaghjoo , @sylviahaghjoo)

اینفلوئنسر چیست

سیلویا و جولیا حق جو که متولد سال‌های 1989 و 1993 هستند، به عنوان مدل در آژانس مدلینگ نکست (Next Management)  فعالیت می‌کنند. این دو خواهر ایرانی-آلمانی که ساکن پاریس هستند، هرکدام نزدیک به 200 هزار دنبال کننده در اینستاگرام دارند. خواهران حق‌جو در رویدادهای مهمی همچون فشن شوی شنل و هرمس و فستیوال فیلم کن شرکت کرده‌اند. جدا از اینستاگرام، فعالیت این دو بلاگر را می‌توانید در وبلاگ آن‌ها (hug-you.com) دنبال کنید.

 

یلدا گل‌شریفی (@ygolsharifi)

اینفلوئنسر چیست

یلدا که در سال 2016 در لیست ده اینفلوئنسر برتر  مدقرار گرفته بود، در اینستاگرام یک میلیون دنبال کننده دارد. یلدا پیش از این به عنوان ویراستار مد فعالیت کرده و با برندهایی مانند لوکسیتن (L’Occitane)، لانکوم و لورئال همکاری داشته است. یلدا در حال حاضر در اینستاگرام بیشتر به تولید محتوای سلامتی و زیبایی اندام می‌پردازد.


لیلی قالیچی (@lillyghalichi)

اینفلوئنسر چیست

لیلی، 37 ساله، در تگزاس به دنیا آمده و تحصیلات خود را در زمینه‌ی وکالت انجام داده است. لیلی با حضور در برنامه‌ی تلویزیونی “Shahs of Sunset” به شهرت رسید. او با نزدیک به ۳ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام، به تولید محتوای زیبایی، سلامت و فشن می‌پردازد. لیلی برند آرایشی چشم خود را به نام “lilly lashes” مدیریت می‌کند که مژه‌ی مصنوعی‌‌های او از محبوب‌ترین محصولات، نزد ستارگانی همچون بیانسه و کیم کارداشیان به شمار می‌روند.