ژان پل گوتیه(Jean Paul Gaultier)، طراح اسطورهای فرانسوی در ژانویهی سال 2020 خبر از بازنشستگی خود داد، اما به طرفدارانش گفت که کناره گیریش نشان از بسته شدن این برند نیست بلکه برند ژان پل گوتیه(Jean Paul Gaultier) پابرجا خواهد ماند. گوتیه در توییتر خود اعلام کرد که برند ژان پل گوتیه در هرفصل طراحان لباس و اکسسوری مختلفی را دعوت خواهد کرد تا کالکشنی را برای این برند طراحی کنند و دید هنریشان را به هویت این برند اضافه کنند.
ژان پل گوتیه حدود یک هفتهی پیش، پست “The End” را در صفحهی اینستاگرام خود منتشرکرد که باعث شکه شدن طرفداران و اهالی فشن شد! این پست باعث شد خیلی ها فکر کنند که این برند به کار خود پایان داده است و بعضی ها فکرکردند که کمپینی جدید در راه است؛ اما این برند پس از مدتی اعلام کرد لاین آمادهی پوشیدنش (Ready to Wear) دوباره شروع به کار میکند! آخرین کالکشن آمادهی- پوشیدن ژان پل گوتیه پیش از این به سال 2014 بر میگردد و در این مدت، این برند تمرکزش را روی لاین کوتور و عطر خودش گذاشت! حالا، این برند آیکونیک با مدیریت هنری Florence Tétier کالکشن جدیدی را با محوریت و تم دریانوردان و ملوانان ارائه داده است، تمی که به طرح راه راه معروف این برند اشاره دارد. برای این کالکشن از 5 طراح مختلف دعوت شده بود تا با استفاده از آرشیو ژان پل گوتیه، دید هنری خودشان را با هویت این برند ترکیب کنند و آیتمهایی جدید را طراحی کنند. Alan Crocetti، Lecourt Mansion، Marvin M’Toumo، Ottolinger، Palomo Spain از طراحان مهمانی هستند که در طراحی این کالکشن نقش داشتند!
علاوه بر طرحها و آیتمهای جدید، سیلوئتها و آیتمهای کلاسیک و وینتیج موجود در آرشیو این برند هم دوباره طراحی شدند. کت و شلوار ملوانی صورتی، کلاه ملوانی و تی-شرت و سوئیشرتهای راه راه از آیتمهایی هستند که از آرشیو این برند برگرفته شدند. ویدیوی این کالکشن که با حضور بلا حدید فیلمبرداری شده است، هم راستا با تم کالکشن است و شما را به دنیای دریایی ژان پل گوتیه میبرد. کالکشن جدید ژان پل گوتیه، کالکشنی یونیسکس است که کلی آیتمهای باحال، کلاسیک و اکسسوریهای خلاقانه دارد که با قیمت مناسب در اختیار دوستداران این برند قرار گرفته است.
نکته جالب آن است پس از پست مرموز “The End”ژان پل گوتیه، آیتمهای این برند در سایتهای فروش مختلف افزایش قیمت چشم گیری پیدا کردند و سود زیادی را برای فروشندهها رقم زدند، زیررا بسیاری تصور میکردند این برند میخواهد به کار خود پایان بدهد و این آیتمها دیگر موجود نخواهند بود!
یک لوگو، تعیین کنندهی هویت یک شرکت یا بیزنس است. به همین دلیل یکی از ملزومات بیزینسهای بزرگ و حتی کوچک به شمار میرود. در برخی مواقع نیز مفهوم و پیشینهی آن برند را به ما میرساند. لوگوها در حقیقت میتوانند پیام و شعار شرکتها را بیان کنند.در مارکهای معروف لباس که معمولا اسامی پیچیدهای دارند، به مخاطبان در درک و شناسایی راحتتر برند کمک میکند. یکی از ویژگیهای لوگوی برندهای لباس این است که درعین سادگی، چشمگیر باشند. زیرا این موضوع یکی از مسائل مهم برای موفقیت دربازاریابی محسوب میشود. دراین متن قرار است به سرچشمهی داستانهای درخشانی که در پشت این لوگوهاست بپردازیم. با وبلاگ مد و فشن برندکده همراه باشید.
لاکوست (Lacoste)برند فرانسوی توسط رنه لاکوست (Rene Lacoste) بازیکن تنیس فرانسوی به همراه آندره ژیلر (Andre Gillier) که مالک و مدیر یک شرکت بزرگ تولید لباسهای کش بافت در فرانسه بود، بنیانگذاری شده. این دو، همکاری خود را در جهت تولید پیراهنهای تنیس آغاز کردند. نام این برند از اسم مستعار رنه لاکوست گرفته شده است. رنه هنگامی به این اسم ملقب شد که در مسابقهای با هم تیمی خود شرطی بست که در صورت پیروزی باید چمدانی که از جنس پوست کروکدیل برای فرد پیروز این مسابقه بگیرند، او در این مسابقه صاحب جام و چمدان از جنس کروکدیل شد و رسانه ها بعدها به او لقب کروکدیل دادند. بعد از آن با پیراهنی که روی آن کروکدیل گلدوزی شده بود در مسابقات حاضر شد. تاکنون لوگوی کروکدیل به یادماندنیترین لوگویی است که به شکل حیوان است.
لوگوی برندی که همه آن را با محصولات چرم و عطرهایش میشناسند، از دو حرف G به هم پیوسته تشکیل شده تا تداعی کنندهی اول اسم و نام خانوادگی بنیانگذار این برند گوچیو گوچی (Guccio Gucci) باشد، لوگویی که تک رنگ است و حتی اسم برند لباس گوچی(Gucci) نیز از نام بنیانگذار آن گرفته شده است. مارک این برند مونوگرام است، یعنی متقارن است و به راحتی میتوان از آن در طراحی پارچه و یا به عنوان سگک کمربند و کیف استفاده کرد و همچنین اگر آن را به هر طرف بچرخانید هویت آن عوض نمیشود و ثابت است.
بنیان گذار برند رالف لورن (Ralph Lauren) علاقمند و حامی مسابقات چوگان بوده است. لوگوی این برند یکی از مارک های پیشروی مد است و برای نشان دادن طبقه غنی آمریکا است. ایدهی اولیهی این لوگو با دیدن لباسی در یک مغازهی لباس شکل گرفت، صاحب مغازه ستاره چوگان آرژانتینی لوئیس لسی (Lewis Lacey) بود که در اولین کالکشن خود لباسی ارائه داده بود که روی آن مردی در حال بازی چوگان را نشان میداد و رالف لورن بعدها ازاین ایده برای برند لباسهای ورزشی خود استفاده کرد.
لوگوی شوالیهی سوار بر اسب و حامل نیزه، هر فردی را نسبت به تاریخچهی آن کنجکاو می کند. نایت (Knight) که در سال 1901 خلق شد ، نمادی از اعتبار، افتخار و وفاداری به مشتریان است. سپر در دست چپ او به معنای محافظت است که بیانگر این است که کتهای معروف بربری همچین کاری را انجام میدهند. هرچند لوگوی این برند در طی 100 سال دچار تغییرات زیادی شد و در آخرین تغییر لوگوی آن در سال 2018 با توجه به تغییر و تحولات قرن بیست و یکم به یک مونوگرام ساده کلمه بربری (Burberry) تغییر یافت.
یکی از قدیمیترین لوگوهای برند لباس که در سال 1925 طراحی شده، مربوط به شنل (Chanel) است و چندین داستان مختلف در مورد این لوگو وجود دارد. اولین داستان مربوط به این است که این لوگو توسط خود کوکوشنل طراحی شده و کوتاه شدهی اسم تجاری اوست، اما در داستانهای دیگر آمده است که ممکن است اسم خود کوکو شنل و معشوق سرمایهدارش که در تاریخچه برند شنل به آن اشاره شده است،باشد و یا طبق احتمالاتی از نقوش پنجرهی یتیمخانهی اوبازین (Aubazine)، جایی که کوکوشنل دوران کودکی خود را آنجا سپری کرده، الهام گرفته.
لوگوی این برند لوکس فرانسوی از چهار تا حرف G به صورت طرح سلتیک -طراحیهایی که به صورت اسپیرال و دایره وار تکرار میشوند- تشکیل شده که در کنارهم یک مربع را تشکیل میدهند و حالت چرخشی را برای ما تداعی میکند.حرف G استفاده شده در لوگو به دلیل اسم فامیلی بنیانگذار این برند هوبرت ژیوانشی (Hubert de Givenchy) است. این لوگو در سال 2003 توسط گرافیست پائول بارنز (Paul Barnes) طراحیشده.
لوگوی لوی ویتون(Louis Vuitton) توسط جورج ویتون (Georges Vuitton)، فرزند بنیانگذار این برند، درسال ۱۸۹۶ طراحی شد تا از جعل این شرکت پس از مرگ پدرش جلوگیری کند. این لوگو از دو حرف LوV که درهم قفل شدهاند و دو حروف ابتدای اسم و فامیل صاحب برند هستند، تشکیل شده که برای ۱۲۰ سال ماندگار بوده است. این لوگو الهام گرفته از فرهنگ ژاپن در دورهی ویکتوریای اروپا است. هنگام طراحی این لوگو اروپا تحت تاثیر فرهنگ ژاپن بوده و از نظر آنها ژاپن سرزمینی پر رمز و راز و عجیب بوده و حالا چه چیزی عجیبترو ارزشمندتر ازداشتن لوگویی الهام گرفته از این فرهنگ است!
برندی که لوگوی آن به ارزش۱۵.۴ بیلیون دلار در فوربز ارزش دارد مربوط به هرمس است. این برند در سال۱۸۳۷ پایه گذاری شد و بعد از جنگ جهانی دوم لوگوی آن به همگان معرفی شد.هویت لوگوی این برند به پیشینهی آن برمیگردد که در ابتدا لوازم جانبی لوکس مربوط به سوارکاری برای طبقه اشراف را فراهم میکرده است، اما بعدها با توجه به تقاضای بازار، لاینهای جدیدی به برند خود اضافه کرد. دلیل انتخاب رنگ نارنجی درخشان برای لوگو، دلیل بر جدا بودن و پیشرو بودن این برند در رقابت با هم صنفیهایش است.
یکی از به یادماندنی ترین لوگوها در دنیای فشن، لوگوی برند ورساچه است. طرح لوگوی این برند، سر یکی ازشخصیتهای اسطورهای یونان به نام مدوسا است،که طبق افسانههای یونانی ،هرکسی که به چشم های مدوسا نگاه کند به سنگ تبدیل میشود، چون که به جای مو روی سرش مارهای سمی بودند. جیانی ورساچه، بنیانگذاراین برند، در جنوب شرقی ایتالیا با داستانها و افسانههای یونانی قدیم بزرگ شده بود. جنوب شرقی ایتالیا پر از نقش و نگارهای مدوسا است و در الهام گرفتن جیانی برای طراحی لوگوی برندش تاثیر بسیاری داشته. این لوگو با در نظر داشتن مفهوم اینکه ورساچه به قدری جذاب است که نمیتوان از جذابیت آن فرارکرد، طراحی شده است.
به علت شیوع کرونا و خانه نشین شدن مردم فضای مجازی و شبکه های اجتماعی روز ب روز محبوب تر شده و نقش دنیای دیجیتال در زندگی اکثر مردم پررنگ تر از گذشته شد. خرید از وبسایت ها یا خرید انلاین تازگی ندارد اما چند سال است که خرید مستقیم از اینستاگرام ممکن شده است وباعث شده مردم راحت تر خرید کنند! شما با دیدن محصولی در صفحات اینستاگرامی برندها و یا تبلیغ اینفلوئنسر ها، می توانید به طور مستقیم در ایسنتاگرام به راحتی خریدتان را انجام دهید.
به همین دلیل برندها و رسانههای مجازی مختلف برای اینکه خرید کردن را برای مشریان خود راحت تر کنند به دنبال روش های جدیدتری هستند و با این کار روابطشان را با مشریانشان افزایش دهند.فروشگاه والمارت (Walmart) از پیشروهای خرید آنلاین است که با تیک-تاک(TikTok) همکاری کرد و در طی یک پخش زنده، امکان خرید لحظهای را برای مخاطبینش ایجاد کرد! حالا، تیک-تاک هم اعلام کرده است که قصد دارد خرید مستقیم از این پلتفرم را راه اندازی کند.
فیسبوک حدود 1.88 میلیارد کاربر فعال دارد و با راه اندازی قسمت "خرید زنده" میتواند به نیاز کاربرانش پاسخ بدهد و کاربران بیشتری را جذب این پلتفرم کند. فعال بودن این گزینه در خود فیسبوک، خریداران و کاربران را از رفتن به وبسایتها و یا به دنبال پلتفرمهای خرید مختلف گشتن بی نیاز میکند و امکان خریدی آسان را برای آنها رقم میزند. شما برای دسترسی به این لایو استریمها، میتوانید به صفحههای برندها در فیسبوک و یا قسمت "خرید" پلتفرم فیسبوک مراجعه کنید!
مدتی پیش بود که فیسبوک هم از برگزاری یک سری لایو استریم برای خرید زنده از این شبکهی اجتماعی خبر داد! این لایو استریمها که "خرید زنده در روزهای جمعه" نام دارند، هر جمعه در فیسبوک با همکاری برندهای معروف آرایشی و فشن برگزار میشوند! سفورا، کلینیک، Fitch و BBobbie rown از جمله برندهایی هستند که در این لایو استریمها شرکت میکنند. طبق گفتهی فیسبوک، برندهایی که در این لایو استریمها شرکت میکنند، هزینهای پرداخت نخواهند کرد!
نمایندگان برندها در این برنامههای زنده حضور پیدا میکنند و به خریداران این فرصت را میدهند تا آخرین ترندهای روز را به صورت زنده مشاهده کنند، سوالاتشان را درمورد محصول مورد نظرشان از این نمایندگان بپرسند و محصولشان را در حالی که در خانه و یا هر محل دیگری هستند درلحظه خریداری کنند! این روش جدید، هم برای خریداران سودمند است و هم برای برندها! با این روش، شما اطلاعات لازم را درمورد محصولاتی که قصد خریدشان را دارید به دست میآورید و خریدی کاربردیتر و هدفمندتر خواهید داشت. برندها هم این فرصت را خواهند داشت تا از نیازهای مشتریانشان باخبر شوند، به سوالاتشان پاسخ دهند و از نقات قوت و ضعف خود با خبر شوند تا بتوانند خدمات هرچه بهتری را ارائه دهند! اولین سری از این لایو استریمهای فیسبوک در روز جمعه،21 ماه مه با حضور فروشگاه سفورا برگزار شد که تمرکزش بر روی محصولات مورد نیاز فصلی بود.
برند آرایشی و بهداشتی Alleyoop که محصولات مراقبت از پوست، بدن و آرایشی را ارائه میدهد و توسط لیلا کاشانی بنیانگذاری شده است هم در این لایو استریمها شرکت میکند و این امکان را در اختیار خریدارانش میگذارد تا هم درمورد محصولات و نحوهی شکل گیری این برند با لیلا کاشانی صحبت کنند و هم محصولات مورد نیازشان را خریداری کنند!
این روش خرید کردن مدت زیادی است که در کشور چین راه اندازی شده و حدود 30% جمیت چین در سال 2019 با این روش خریدهایشان را انجام دادند. اما در مارکت آمریکا این روش هنوز روشی نوپا محسوب میشود و در مرحلهی تست قرار دارد!
همانطور که میدانید با توجه به دین، مذهب و شرایط کشور، بانوان ابرانی فضای بسیار کمتری نسبت به آقایان برای ابراز وجود در حوزههای مختلف وجود دارد. الیته امروزه وضعیت کشور در برخی مسائل نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده، به گونهای که خانمها توانسته اند در هر عرصه حرفی برای گفتن داشته باشند. بحث مدلینگ و مدل شدن یکی از همین حوزهها محسوب میشود.با این حال شرایط مدل شدن در ایران برای بانوان در مقایسه با دیگر کشورها سخت تر است. زیرا آنها باید حتما در این حوزه تمامی شئونات اسلامی را رعایت کنند. البته که هر فردی که زندگی در هر کشوری با هر قانونی را می پذیرد، میبایست مطابق آن قانون عمل کند و به آن احترام بگذارد. به همین دلیل خانمهایی که قصد فعالیت در حوزهی مدلینگ(modeling) را دارند، باید این نکته را مدنظر داشته و تمامی کاهای خود را به صورت قانونی پیش ببرند تا دچار مشکل نشوند. در ادامه قصد داریم تا به شرایط مدل شدن در ایران برای بانوان بپردازیم، با وبلاگ مد و فشن برندکده همراه باشید.
یکی از پرتکرارترین پرسشها در این زمینه این است که مدل کیست و چگونه میتوان یک مدل موفق شد. در گام نخست میبایست به دنبال آژانسها و موسسههای معتبر که چنین خدماتی را ارائه میدهند پیدا کنید . بهترین گزینه برای این کار استفاده از سایت وزارت ارشاد است. به این وسیله میتوانید موسسههای دارای مجوز و معتبر را مشاهده کنید و از میان آنها بهترین را انتخاب کنید. سپس یک عکس قدی از خود را به همراه مشخصات فردی ارسال میکنید و در صورت قابل قبول بودن برای تستهای حضوری دعوت می شوید. در نهایت هم در صورتی که تمامی شرایط مدل شدن را در اختیار داشتید برای شرکت در دورهها انتخاب میشوید و با به اتمام رساندن آنها با موفقیت میتوانید وارد بازار کار شوید.
علاوه بر ویژگیهایی که گفته شد مشخصههای فیزیکی برای مدل شدن یکی از مهمترین و ضروری ترین موارد به شمار می آید. در استانداردهای جهانی برای خانمها اینطور بیان می شود که یک مانکن خانوم میبایست دارای قد بالاتنهای هشتاد و شش سانتی متر، دور کمری برابر با شصت و یک سانتی متر و دور ران برابر با هشتاد و شش سانتی متر باشد. حداقل میزان قد برای مدلهای خانوم طبق استانداردهای جهانی برابر صد و هفتاد و سه سانتی متر است. اما این استانداردها می توانند بسته به ویژگیهای ژنتیکی و نیاز قالب جامعه اندکی تغییرات هم داشته باشند. شرایط مدل شدن در ایران برای بانوان به این صورت است که عموما سایز سی و شش تا سایز سی و هشت برای این دسته از افراد قابل قبول است. در حالی که قد آنها نباید کمتر از یک متر و هفتاد سانتی متر باشد و البته حداکثر میزان قد برای خانمهای فعال در حوزهی مدلینگ برابر با صد و هشتاد و سه سانتی متر است. نکتهی مهم در مورد قد و وزن و سایز این است که میبایست همواره در بهترین شرایط موجود قرار داشته باشند و فیزیک متناسب و مطلوب خود را برای این کار حفظ کنند.
درامد مدلینگ به اندازهای است که در سرتاسردنیا، صنعت مدلینگ یکی از پولسازترین صنعتها محسوب میشود، به همین دلیل افراد بسیاری جذب فعالیت در آن میشوند. معمولاً طراحان لباس و همچنین تولید کنندگان برندهای مختلف با یکدیگر در تعامل و همکاری بوده و در تلاشاند تا به وسیله ی مدلهایی که در اختیار دارند کالای تولیدی خود را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارند. برای فعالیت در این عرصه افراد باید خصوصیات خاصی را در اختیار داشته باشد. از جملهی این مشخصهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. در اختیار داشتن شرایط ظاهری مناسب برای این کار
2. اطلاع داشتن از اصول علم مدلینگ
3.اعتماد بنفس بالا
4. داشتن فیزیک بدنی خوب و ایده آل برای این کار در عین حالی که شروط اولیه ی قد و وزن برای این کار را هم در اختیار داشته باشند.
5.خلاق بودن و داشتن حس نوآوری در این زمینه
6. داشتن پشتکار بالا و ارادهای بسیار محکم
7. منعطف بودن و آمادگی برای پذیرش هر نوع تغییر از تغییر لایف استایل و سبک زندگی گرفته تا تغییر در ظاهر
8. تمایل به آموزش و یادگیری و افزایش اطلاعات در زمینهی مدلینگ و اصول آن به وسیلهی حضور در کلاسها و دورههای مختلف
9. و ...
یکی از جذابترین و پرسودترین صنایع و تجارت جهان چرم است. زیررا فعالان این صنعت ارزش افزوده بسیاری را به دست می آورند. در کهن دیار ایران، چرم و استفاده از لوازم چرمی به دلیل زیست بوم ایران و هم چنین قرارگیری در جاده ابریشم و نقش تاثیرگذاری در توسعه صنعت و تجارت کشورهای مختلف منطقه و جهان، همواره مورد استقبال بوده و این قضیه را در مدارک و اسناد تاریخی می توان جستجو کرد. با این حال، شرایط چرم به عنوان یک غول خفته صنعت ایران، وضعیتی متفاوت با جایگاه مورد انتظار دارد و همچنان با سطحی مورد نظر در امر تولید و صادرات فاصله دارد. ما همچون نفت خام، بزرگ ترین خام فروش چرم سبک در جهان هستیم در حالی که می توانیم ده ها برابر قبل، ارزش افزوده ایجاد کنیم.برند پاتن چرم (Patan Charm) تولید کننده کیف و کفش چرم ایرانی، از قدیمیهای بازار چرم ایرانی، که فعالیت خود را از سال ۱۳۳۹ آغاز کرده است. محصولات این برند برای استفادهی روزمره، مهمانی و کار بسیار مناسب هستند و راحتی را برای مصرف کنندهاش به ارمغان میآورند. طراحان برند پاتن چرم علاوهبر رعایت خلاقیت و کیفیت سعی کردهاند راحتی و آرامش را در تولید این محصولات رعایت کنند. پاتن چرم علاوه بر کیفیت بالا و ظرافت در تولید محصولات، از مد روز هم تبعیت میکند و محصولاتی متناسب با سلیقه و فرهنگ افراد جوان و میان سال ایرانی با استفاده از مواد اولیهی مرغوب و با کیفیت تولید میکند و با به کارگیری ظرافت و نوآوری در میان برندهای ایرانی جایگاه ویژهای دارد. برند برجستهی «پاتن چرم» با به کارگیری نیروهای جوان، ماشین آلات صنعتی و مواد اولیهی مرغوب و ارزنده محصولاتش را تولید و عرضه میکند. محصولات این برند کیف مردانه، کفش مردانه، کیف زنانه و کفش زنانه هستند. پاتن چرم محصولات متنوعی دارد و سعی میکند نیاز و خواسته مشتریان خود را برطرف کند اما تاکنون به حیطهی البسه وارد نشده است. کیف و کفشهای پاتن چرم، طراحیهای زیبایی دارند و از نظر قیمت به مراتب به صرفهتر از سایر برندهایی هستند که نام برده شد. پا یکی از بخش های مهم بدن است و گروهی آن را قلب دوم بدن می نامند؛ پوشیدن کفش مناسب با کیفیت بالا مسئلهای است که این برند به آن بسیار توجه کرده است. به همین دلیل این مارک قابل رقابت با برند های خارجی و داخلی است که در این زمینه فعالیت می کنند. این برند کفش های راحتی، روزانه، بوت، چکمه، تخت و کالج را با نهایت ظرافت و زیبایی تولید میکند که قابل ست کردن با انواع لباس ها هستند. کفشهای چرم «پاتن چرم» را با لباسهای مجلسی و روزمره میتوان ست کرد و به دلیل کفی راحت آنها میتوان در فعالیتهای روزانه هم آنها را پوشید. ست کردن کفش های این برند هم آسان است و می توانید با داشتن آن ها از یک استایل شیک لذت ببرید. کیف و کفش این برند در کنار هم اصالت و زیبایی را به مصرف کنندهاش هدیه میدهد. این برند با استفاده از مواد اولیهی مرغوب و ارزنده در تلاش است تا حس آرامش و لطافت را به مصرف کنندگانش هنگام راه رفتن هدیه بدهد.