گپ، موفقترین شرکت پوشاک در دنیا
گپ یک شرکت تــــولیدکننده لباس در سان فرانسیسکو کالیفرنیا است. این شرکت در مجموع در حدود چهار هزار فروشگاه را اداره میکند. از سال 1969 که سال تاسیس گپ بود، فروشگاههای زنجیره ای گپ به طور مداوم در سراسر ایالات متحده به رشد خود ادامه داد. بخشی از این گستردگی از طریق فروشگاههای طبقاتی جدیدی که در تمام حومه شهرها، سبز میشدند، به وجود آمد. در سال 1983، نام تجاری گپ به طور اساسی بازسازی شد. از همین زمان بود که لوگوی آبی و سفید گپ برای اولین بار ظاهر شد. همچنین شرکت شروع کرد به اینکه مقدار بیشتری از لباسهایش را خودش تولید کند و در کنار آن به فروش شلوارهای جین «لیوایز» هم ادامه داد.
تبلیغات گپ، مثل هر جنبه دیگرش به دقت کنترل میشد و به طور معمول، نه در آژانسهای تبلیغاتی، بلکه توسط تیم داخلی گپ طراحی و اجرا میگردید. این کنترل و نظارت همه جانبه، در تمامی ابعاد گپ مشهود بود و به آن کمک کرد تا به عنوان یک «نام تجاری تجربه» معرفی شود. به عبارت دیگر، گپ نام تجاری بود که هویت آن تنها به کالایی که میفروخت، محدود نمیشد. فروشگاههای گپ هم جزئی از هویتش بودند. در سایت شرکت آمده بود: «زمانی که به یک فروشگاه گپ قدم میگذارید، در واقع به درون نام تجاریاش، پا نهادهاید.» در طرح و شکل کلی فروشگاهها، از اصول خاصی پیروی میشد تا در تمام دنیا یک هویت یکسان آفریده شود. همینطور همه لباسهای گپ، به طور اختصاصی توسط تولیدکنندگان خصوصی گپ، تهیه و تولید میشد. «نمای گپ» در همه جوانب از تیم طراحی گرفته تا غرفههای فروشگاهها، تحت کنترل کامل نام تجاری بوده و هیچ چیزی از این دایره بیرون نبود. کنترلی که هم روی لباسها و هم روی فروشگاهها اعمال میشد، باعث شده بود هر خریدار بداند که چه انتظاری از گپ باید داشته باشد؛ لباسهای راحت و سادهای که هرگز متفاوت یا غیرعادی نیست و شلوارهای خاکی رنگ یا جین و تیشرتهای یقهدار گپ، غیررسمی و راحت هستند و پوشیدن آنها در هیچ موقعیتی، نامناسب نیست.
نکته کلیدی، حق انتخاب بود. تقریبا همه نمونههای تولیدی گپ، در گستره وسیعی از رنگهای متفاوت، تولید میشد. یکی از معروفترین جملات تبلیغاتی آنها این بود: «هر رنگی-فقط گپ». تا سال 1991، شلوارهای لیوایز در فروشگاههای گپ هم عرضه میشد. ولی در همین سال، نام تجاری گپ، تمرکز بیشتری یافت و از آن پس فقط لباسهای خودش را میفروخت. از آن پس، گپ با تاسیس زیر مجموعههایی مثل «گپ بچهها» و «گپ نوزادان» و ... در کنار دو نام تجاری متعلق به شرکت، یعنی لباسهای «بنانا ریپابلیک» (Banana Republic) و اُلد نیوی (Old Navy)، تازگی خود را حفظ کرد. در سال 1994 تحلیلگران اقتصادی به گپ لقب «تجارت بالغ» دادند؛ گپ نیز با دو برابر کردن درآمدش در فاصله سالهای 1996 تا 1999، حیرت آنها را بر انگیخت. با این حال، گپ از قرن جدید وارد مرحله جدیدی از بحران شد. رقبای اروپایی جدیدی از جمله «زارا» (Zara) اسپانیایی و رقیب تجاری سوئدی (H&M) با فروش لباسهای ارزانتر و با گردش سریعتر، بازار را مورد تهاجم قرار دادند. برای نمونه، در حالی که گپ هر شش هفته، لباسهای باقیمانده در فروشگاههایش را تعویض میکرد، زارا، سرعت گردش لباسهایش را به دو هفته یکبار، افزایش داده بود. ولی گپ تسلیم نشد و با یاری گرفتن از چهرههای معروف، برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی سطح بالا، توانست دوباره محبوبیت خود را بهدست آورد.
گپ به راحتی معروف است، زیرا لباسها، خرید و شناخت هویت آن راحت است. گپ هرگز به این دام نیفتاده است که خود را نام تجاری سخت کوش و دور از دسترس بنمایاند.موسس کارخانههای لباس «گپ» (Gap) تصمیم گرفت برای نمایش مجموعه دیده نشده شخصیاش در سانفرانسیسکو یک موزه بسازد. دونالد فیشر 78 ساله اعلام کرده است که قصد دارد موزهای با مساحت حدود 1000 مترمربع را در «پرسیدو» که زمانی پایگاه نظامی بوده است، بسازد.
مسیح زاد هستم. متولد 1363 در اصفهان. رشته تحصیلی ام طراحی لباس و بازاریابی پوشاک از آمریکا است. بنده تا حدود 6 ماه پیش نیز در این کشور با برند مسیح زاد فعالیت می کردم. برند لباس مسیح زاد از سال 20033 مولد شد. برای طراحان خیلی بزرگ چون بیژن و یک طراح ایتالیایی به نام درمینیکو که از بزرگترین طراحان لباس های دست دوز هستند، کار کردم. کار کردن با طراحان بزرگ این امکان را به من داد که مشتریان بزرگی از ستارگان هالیوود را داشته باشم؛ افرادی چون جک بلک، آنتونیو باندراس، جانی دپ، جک نیکلسون، آرنولد شوایتزنگر، والدرما و … مشتریان ما بودند و در سطح بین المللی کار می کردم. تا حدود 6 ماه پیش در آمریکا فعالیت می کردم. یعنی بازار کار من در آن کشور بود. ولی بعداز ازدواج به ایران آمدم و در حال حاضر در ایران فعالیت می کنم. حدود 11 سال است که روی این برند کار می کنیم و چون این برند، محصولاتی برای افراد خاص دارد؛ بنابراین مشتریان خاص دارد.
در ابتدا فعالیتم را با طراحی تی شرت آغاز کردم. بعد از آن پیراهن و … ولی الان به طور کلی حرفه اصلی مان بر لباس های مردانه یعنی کت و شلوار، تاکسیدو، پالتو، پیراهن، شلوار و کراوات استوار است.
مهمترین ویزگی برند ما این است که کت و شلوارها و لباس های دست دوز ارائه میدهیم. پارچه هایی که ما برای لباس هایمان استفاده میکنیم، گرانترین و باکیفیت ترین پارچه های دنیا هستند. همه لباس هایی که این برند تولید میکند در ایران اندازه گیری می شوند. طرح و مدل آن ها انتخاب می شوند و در ایتالیا دوخته می شوند. زمانی بین 4 تا 5 هفته طول می کشد تا یک دست کت و شلوار آماده شود. چون معمولا 8 خیاط مختلف روی هر دست کت و شلوار برند مسیح زاد کار می کنند.
در ایتالیا چون کار تخصصی است. اینگونه نیست که یک خیاط صفر تا 100 کار یک کت و شلوار را به تنهایی انجام دهد. معمولا هر خیاطی یک رشته تخصصی دارد. مثلا یک خیاط فقط کارش دوخت و برش سرشانه است. یکی فقط استری میدوزد. یکی فقط قسمت جلو کت را میدوزد. یکی فقط الگو درمی آورد. و … تا لباس آماده پرو شود.
آدولفو دومینگز یک برند لوکس و معتبر اسپانیایی می باشد که در سال 1973 در یک کارگاه کوچک خیاطی فعالیت خود را آغاز کرد، بعد ها در سال 19800 این نام تجاری به طور رسمی معرفی شد و به دلیل طراحی های نوآورانه و دوخت های مناسب برای افراد طبقه متوسط به بالا مشهور شد.
کمپانی پینکو در اوایل سال 1980 توسط Pietro Negra تاسیس شد، پینکو یک برند به روز پوشاک ایتالیایی می باشد که تولیداتش دارای شاخصه ها و المان های هنری این کشور هستند، دو تن از بهترین تولیدکنندگان پوشاک به سبک ایتالیایی سیسیلیا و کاترین دختران پیترو می باشند که به ترتیب مدیر بخش مطالعات اجتماعی و طراحی لباس این کمپانی هستند، در حال حاضر برند پینکو در کشور ایتالیا، قاره اروپا و سرتاسر جهان عرضه می شود، پینکو دارای 170 نمایندگی انحصاری خرده فروشی و 97000 مرکز عمده فروشی در سر تا سر جهان می باشد.
برند فلو بنیانگذار سیستم بازار کفش در ترکیه بیش از50000 تا از تولیدات مختلف خود را برای تمام سنین در 239 فروشگاه در ترکیه و همچنین 188 فروشگاه در خارج از این کشور پس از برداشتن گام بلند در صنعت خرده فروشی عرضه می کند، فلو به مشتریان خود در فضای 170000 متر مربع و تعداد 257 فروشگاه ارایه خدمت می کند.